La det være helt klart, vi i Troms kan ikke godta dårligere helsetjenester i nord enn i resten av landet. For Troms Arbeiderparti er det et bærende prinsipp at det skal være tilgang til likeverdige offentlige helsetjenester til alle, uansett om du bor i by eller i distriktet.

De fleste berøringspunkt vi har med helsetjenesten, er den som drives ute i kommunene. Men, når behovet oppstår for mer spesialisert helsehjelp, skal vi være trygge på å få gode tilbud og komme oss fram til dem.

For å sikre dette, må UNN ha gode nok rammer til å sikre ambulansetjenesten. Det er særlig viktig å se på om dekningen av ambulanser er god nok i områder med lang vei inn til sykehus. I tillegg må ordningene for pasientreiser forbedres, slik at ikke pasienter og pårørende får unødvendig lang, belastende og kostbar reisevei.

Befolkningen i Troms har Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) med Tromsø, Harstad og Narvik som sine lokalsykehus. Samtidig skal UNN være et regionsykehus og universitetssykehus. Det betyr å gi avanserte spesialisthelsetjenester til hele den nordnorske befolkningen, og ha et særegent fokus på utdanning, forskning og utvikling.

I den store omstillingsprosessen som Helse Nord står oppe i, er det viktig å gjøre en målrettet styrking av UNN. Omstillingsprosessen må ivareta solide, gode fagmiljø, utvikling og kompetanse. Vi må sikre at UNN er på nivå med resten av universitetssykehusene i landet.

Å styrke UNN, er med å sikre befolkningen i nord kortest mulig vei til høyspesialiserte helsetjenester. Troms Arbeiderparti vil særlig peke på viktigheten av en større og styrket satsing på kreftspesialisering, nyfødtintensiv, psykiatri og høyteknologisk utstyr som operasjonsroboter. Den nylig lanserte rapporten om PCI-tilbudet i nord har vist at det er sårbart og lite bærekraftig å splitte solide høyspesialiserte fagmiljø mellom flere lokalisasjoner. Vi må fokusere fremover på å ha fornuftige funksjonsfordelinger som bygger opp under UNN som region-, universitets- og lokalsykehus og våre varierte lokalsykehus i nord.

Samtidig med å være spydspiss i nord på høyspesialiserte helsetilbud, må UNN ha rom for å gi befolkningen lokalsykehusfunksjoner gjennom de tre lokalsykehusene og de desentraliserte tjenestene. Flere spesialisthelsetjenester er over år desentralisert til distriktsmedisinske senter, senter for psykiske helse og rusklinikk, sykestuer og fødestuer, for å gi befolkningen i distriktene nødvendig tilgang på spesialiserte helsetjenester. For Troms Arbeiderparti er det viktig at alle behandlingssteder i Troms må bestå. I Troms er den desentraliserte spesialisthelsetjenesten viktig for å legge til rette for at folk skal kunne bo der de vil, og være sikret nødvendig tilgang og kortere reisevei til spesialisthelsetjenester.

Den viktigste innsatsen vi kan gjøre for å utvikle og forbedre vårt helsetilbud i nord, er å satse på folkene. Dette må skje langs flere akser. Regjeringen må videre ta grep på nasjonalt nivå for å regulere og begrense bruken av vikarbyrå i helsetjenesten. Det må satses på kvalifisering og rekvalifisering av personell, en fornuftig oppgavedeling mellom ulike profesjoner og fagfolk, samt å utforske muligheten til å ta i bruk teknologi i større grad.

Troms Arbeiderparti vil også peke på at regjeringen i Hurdalsplattformen legger opp til en omfattende «tillitsreform» i offentlig sektor. Den tar til orde for å se etter «tidstyver» og overdrevet eller feil bruk av ressurser til administrasjon og byråkrati. Helse Nord må gjennomgå administrative ressurser i omstillingsprosessen. Målet må være at administrative ressurser rettes direkte inn på å understøtte fagfolkenes arbeid. Vi tror det er mye å hente på å bruke ressursene annerledes og bedre.

Vi må sikre vår felles offentlige helsetjeneste i Nord-Norge, der pasientsikkerheten ivaretas uten sosiale eller geografiske forskjeller. Da må vi både ha en trygg og rettferdig helsetjeneste der folk bor, og et faglig sterk og forutsigbar/bærekraftig spesialisttilbud på vårt regions- og universitetssykehus.

Debattinnlegget er basert på årsmøteuttalelsen til Troms AP vedtatt 7.4.24.