Tromsø vokser i folketall noe som medfører et stadig økende transportbehov, både internt i Tromsø samt til og fra distriktene. Byen er allerede sterkt trafikkbelastet og det er derfor helt nødvendig at det vies betydelig mer oppmerksomhet på behovet for kollektivtransport. Tromsø KrF har gitt innspill til planprogram for Kommunedelplan for ny Tverrforbindelse og ny forbindelse til Kvaløya og pekt på at veksten i antall reisende må skje innen kollektivtrafikk.

At det planlegges med 120 000 innbyggere i Tromsø om 15 år må få konsekvenser, også for et fremtidig kollektivtilbud. Tromsø KrF vil derfor igangsette og prioritere utredningen av bybane i aksen Langnes/ Giæverbukta, Breivika og Sentrum. Tromsø KrF er opptatt av langt mer offensiv satsing på samferdsel som innebærer økt fremkommelighet, færre flaskehalser og tryggere og mer miljøvennlig transport. Befolkningsveksten i Tromsø kan på ingen måte undervurderes og det må allerede nå dimensjoneres for et behov fram i tid da planlegging er tidkrevende. Byens samferdselsutfordringer må altså sees i lys av kollektivtilbudet og hvordan tilbudet skal organiseres.

Busstilbudet må forbedres, gang- og sykkelstier må bygges og sikring av skoleveier må fortsette i et betydelig større omfang enn i dag. Belønningsordningen for utbygging av kollektivtilbudet må endres og styrkes slik at Tromsø for å ha oppnådd nasjonale mål. Videre må finansieringen være forutsigbar og gjøres mer langsiktig. En forutsetning blir at Tromsøs innbyggere må bidrag lokalt. Tromsø KrF mener at den beste løsningen vil være å øke drivstoffavgiften (50-øringen). Rushtidsavgift og bompengering er ikke en god løsning og lite egnet i Tromsø.

En bybane i Tromsø med høy frekvens, punktlige ruter og pendlerdrift er fremtidsrettet og vil kunne gi betydelige positive effekter. Den viktigste løsningen for å takle fremtidens befolkningsvekst, er satsing på kollektivtransport uten nødvendigvis bruk av buss i bykjernen.

Tromsø KrF er opptatt av at byens behov for kollektivtransport, skal bidra til bedre bokvalitet, effektiv trafikkavvikling og mindre luftforurensning.