Det eneste tiltaket Stakkevollvegen trenger, er skilting med forbud mot gjennomkjøring, slik at den ikke lenger kan brukes som transportetappe mellom sentrum og Breivika. Det vil redusere antall privatbiler dramatisk, bussen vil komme raskere fram i rushtida, og det vil bli nok plass til myke trafikanter.

Mens lokalpolitikerne har diskutert hvordan Stakkevollvegen bør utformes, har fylkeskommunen slått fast at Breivikatunnelen trenger et ekstra, parallelt løp som kan brukes ved rømning i tilfelle brann. Bygges løpet med to felt vil tunnelen ha rikelig kapasitet til biltrafikk, inkludert den som i dag går på Stakkevollvegen.

Nerdrum etterlyser mer debatt om alternativer til en utbygging, og den påfallende stillheten er virkelig et mysterium. Prosjektet skal jo finansieres av byens bilister, en gruppe som normalt mobiliserer massivt og høylytt mot alt som kan gjøre bilkjøring dyrere.

Aksjonsgruppa «Nei til bompenger» i Tromsø har jeg til nå hatt null sympati for, men møter de opp foran rådhuset med parolen «Nei til dyr og overflødig utbygging av Stakkevollvegen», da vil jeg støtte dem helhjertet. Kanskje jeg til og med tar en fakkel i neven og hiver meg med.