Omdømmeekspertene trenger ikke å bruke mye tid på analysere seg frem til at Rema for tiden sliter. Etter først å ha fått sin Æ-kampanje latterliggjort, har det gradvis brygget opp til orkan etter hvert som folk i distriktene har fått med seg hva den nye «Bestevenn»-strategien innebærer.

Det er ikke bare nordlendingene som murrer. Tirsdag fikk hele Vestlandet blod på tann, da det ble klart at Lerum syltetøy heller ikke får være blant Remas assortiment.

«Bestevenn»-avtalen betyr i praksis at de lokale produktene kun er i hyllene i fylket det produseres, mens de kastes ut i resten av landet. «Hele bestevennstrategien handler om å ta bort like produkter. Det åpner for nye varer, men selvsagt blir det også en debatt om enkelte merkevarer», sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema til Dagens Næringsliv.

Tanken er å samle større innkjøpsvolum på færre aktører, men i praksis vil det å «ta bort like produkter» føre til at den største samarbeidspartneren til Rema slipper konkurranse fra andre i hyllene. Dette forårsaker at samtlige mellomstore aktører går tapende ut, og da snakker vi ikke fillebedrifter, men betydelige aktører som Hansa, Coca Cola, Mack og Lerum – de som normalt står som korrektivet i markedet.

Lerum investerte akkurat 250 millioner kroner for å legge til rette for produksjon for Rema. At de nå blir kastet ut er nærmest en dødsdom. Lerum vil fortsatt ha saft i Rema-hyllene, men alle syltetøyproduktene forsvinner. Dette vil medføre en hel del nedskjæringer for Sogndal-bedriften.

Mack vil lide samme skjebne hvis ikke Rema ombestemmer seg. 85 prosent av salget de har i dagligvarehandelen foregår i Rema-butikkene. Selv i de tre fylkene Mack kan få slippe til, vil vareutvalget reduseres med rundt 90 prosent. I de andre fylkene blir det absolutt ingenting. At bryggeriet må si opp mange av sine 120 ansatte er innlysende, hvis situasjonen blir som skissert.

Mack har vært i fint driv den siste tiden, og leverte sitt første overskudd på mange år i 2016. Salgsapparatet til Mack ble økt med åtte i fjor, og man har i dag totalt 11 selgere sørpå.

Det er også flere andre som vil slite som følge av «Bestevenn»-strategien. Uncle Bens-produkter, sauser fra Knorr, godteri fra Haribo og Ajax rengjøringsspray forsvinner. At Rema har valgt å gifte seg med én øl- og mineralvannaktør, Carlsberg, gjør at selv giganter som Coca Cola og Hansa tvinges i kne.

Og den elendige avtalen de til syvende og sist får, blir likevel et tilbud de ikke kan si nei til.

Selv fra stortingshold har protestene begynt å komme: «Hvorfor skal Rema 1000 bestemme hva jeg skal få lov til å kjøpe og ikke? Jeg kommer ikke til å sette mine bein i en Rema-butikk som ikke har Lerum», sier Senterparti-politiker Liv Signe Navarsete. Det låter mistenkelig som han NRK Troms intervjuet på vei ut fra Rema, som sverget at det var siste gang han handlet der.

Macks administrerende direktør, Harald Bredrup, oppfordret til ikke å boikotte Rema, i onsdagens kommentar i iTromsø. Selv har jeg heller ikke tro på boikott som virkemiddel.

Bredrup advarer i innlegget mot de langsiktige konsekvensene avtalen kan få for forbrukernes mangfold og norsk næringsliv, og de kan det være verdt å ta innover seg.

I Remas kommunikasjon har «Bestevenn»-avtalen vært presentert som en gave til forbrukerne. «Økt lokal satsning» og «mer differensiering fra andre butikker» er de mye brukte argumenter. De kaster også inn lovnader om at det åpner for mikrobryggerier, men dessverre minner «Æ» bare mer og mer som en dekkoperasjon. Uansett hvordan man pakker det inn – resultatet er åpenbart.

En annen utfordring som dukker opp for de mellomstore aktørene, er den totale mangelen på forutsigbarhet den nye «gamechangeren» fører til. I en årrekke har dagligvarebransjen hatt ettårige kontrakter med sine leverandører.

Disse har imidlertid vært under forutsetning om langsiktighet og ansvarlighet. Dersom du leverer i henhold til forventninger, har du kunnet føle deg trygg. Slik blir det ikke fremover.

Hvem som fremover skal gi lån til mellomstore bedrifter på et så usikkert grunnlag, gjenstår å se.