– Det har vært intense runder, men nå er det løst og juletrafikken kan gå helt uforstyrret. Det tror jeg vi alle er glade for, sier Mats Ruland til E24.

Rundt klokken 22.30 tirsdag kveld ble partene enige, og i skrivende stund signeres avtalen.

– Avtalen sikrer våre medlemmer en lønnsøkning på 3,7 prosent fra 1. januar 2023, sier Martinus Røkkum til E24.

Han er leder i den Parat-tilknyttede SAS Norge Kabinforening.

– I tillegg er vi sikret en lønnsøkning fra 1. april på samme nivå som frontfag, sier Røkkum videre.

Den nye kollektivavtalen varer fram til 31. mars 2024, og innebærer i stor grad en forlengelse av eksisterende avtalevilkår fra 2020, ifølge SAS.

– Det er viktig at vi fikk denne avtalen, for våre reisende og juletrafikken, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til E24.

«Et siste forsøk»

SAS og deres kabinansatte har møttes til frivillig megling hos riksmegleren flere ganger de siste ukene. Men mandag møttes partene for det som ble uttalt som et «siste forsøk» om å komme til enighet.

Helt siden starten av september har forhandlingene om en ny kollektivavtale vært fastlåst mellom partene.

Som i pilotforhandlingene i sommer, er det riksmegler Mats Ruland som også nå har tilrettelagt dialogen mellom partene.

– Dette er en løsning som begge partner er fornøyde med, sier Ruland om enigheten tirsdag kveld.

– Det er viktig for selskapet i en vanskelig økonomisk situasjon, sier han videre.

– Krevende forhandlinger

I en pressemelding skriver Bartje Stedje, leder i Norsk kabinforening, at forhandlingene har vært krevende.

– Det har vært helt uaktuelt for oss å gå ned i lønn. Det har vært svært krevende forhandlinger. SAS møtte til meglingen med krav om lengre arbeidsdager, lengre arbeidsperioder og dårligere forutsigbarhet, sier han.

De kabinansatte i SAS var klare til å ta ut rundt 500 medlemmer ut i streik om partene ikke ble enige, men enigheten nå gjør at SAS unngår konflikt rett før en travel julehøytid, fremgår det.

– Jeg er glad for at vi har lyktes med å komme fram til en avtale som både gir mer i lønn til våre medlemmer og som tar hensyn til den krevende situasjonen som SAS er i, sier Stedje.

Forhandlet om ny kollektivavtale

Det er to fagforeninger som har meglet med SAS: LO-tilknyttede Norsk Kabinforening og Parat-tilknyttede SAS Norge Kabinforening.

Martinus Røkkum er leder i den Parat-tilknyttede foreningen, mens Bjarte Stedje er leder i den LO-tilknyttede Norsk Kabinforening.

Norsk kabinforening er igjen del av Kabinansattes Forbund, hvor Elin Roverudseter er leder.

På den andre siden av bordet satt SAS’ forhandlingsleder Svein Henriksen.

Men til forskjell fra pilotforhandlingene som foregikk i sommer, var det nå bare de kabinansatte i Norge som forhandlet om ny kollektivavtale med SAS.

De kabinansatte i Sverige og Danmark har kollektivavtaler som går fram til mars 2023.

I økonomiske problemer

Økonomiske problemer etter koronapandemien, streik og konkursbeskyttelse har preget SAS i 2022.

Flyselskapet lanserte i februar spareprogrammet «SAS Forward». Det innebærer årlige kostnadskutt på 7,5 milliarder svenske kroner, i tillegg til omgjøring av gjeld til aksjer og innhenting av frisk kapital.

Pilotstreiken varte i 15 dager i juli. Dagen etter at streiken begynte, 5. juli, søkte SAS om konkursbeskyttelse i USA. Selskapet mener aksjonærene vil utvannes med mer enn 95 prosent i konkursprosessen.

SAS har i løpet av høsten, seneste i forrige uke, blitt enig med leasingselskaper om å endre leievilkårene for totalt 43 fly som en del av konkursprosessen.