NSBs konsernsjef Geir Isaksen uttrykte stor frustrasjon over de mange togforsinkelsene de siste månedene under en pressekonferanse fredag. Han mener Bane Nor må prioritere daglig vedlikehold framfor nye utbygginger. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

NSBs konsernsjef Geir Isaksen uttrykte stor frustrasjon over de mange togforsinkelsene de siste månedene under en pressekonferanse fredag. Han mener Bane Nor må prioritere daglig vedlikehold framfor nye utbygginger. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

NSB per politikerne omprioritere etter togkaos

Togforsinkelsene på NSBs passasjertog har i høst vært flere enn på mange år. Nå ber NSB politikerne prioritere daglig vedlikehold framfor nye strekninger.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Etter en høst med massive forsinkelser på togstrekningene på Østlandet, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen at han er svært frustrert på vegne av selskapets togkunder.

– Mange feil på signalanlegg og strømforsyning gjør at punktligheten i august og september for våre passasjertog er på det laveste nivået på flere år. Vi har hatt dipp i punktligheten før, men nå synes vi det har fått en slik dimensjon at vi ønsker å sette dette tydeligere på dagsordenen, sa Isaksen under en pressekonferanse fredag.

Hastemøte

NSB har nå innkalt Bane Nor, som har ansvar for togskinner og infrastruktur, til et krisemøte neste torsdag.

Isaksen viste under pressekonferansen grafer hvor det tydelig framgikk at det er infrastrukturproblemene, ikke NSB, som står for mesteparten av årsaken til forsinkelsene og innstillingene.

NSB-sjefen oppfordrer Bane Nor til å prioritere «hverdagsleveranser» og daglig vedlikehold fremfor bygging av nye strekninger.

– Hvis store investeringer står i veien for den daglige driften, må den daglige driften prioriteres, sier Isaksen.

Konserndirektør for kunde- og trafikk, i Bane Nor, Bjørn Kristiansen, beklager forsinkelsene de siste to månedene.

– Det skyldes spesielle feil som ikke minst har rammet gamle strømanlegg og signalanlegg. Disse anleggene vil fra tid til annen feile. Derfor er vi i gang med en stor fornyelse og skifter gammelt med nytt. Det vil ta tid, men vi har allerede gode resultater fra vedlikeholdsarbeidet så langt, skriver Kristiansen i en e-post til NTB.

– Selv med mange forsinkelser og innstillinger i august og september, er punktligheten i 2017 på 91,1 prosent. Det er blant de beste i Europa, påpeker Kristiansen.

På de hardest rammede strekningene, Stabekk-Ski og Stabekk-Moss, har imidlertid punktligheten vært nede i rundt 70 prosent, og for østlandsområdet sett under ett ligger punktligheten på 83, 3 prosent, viser tall fra NSB.

-Politikernes ansvar

Isaksen er tydelig på at det ikke er Bane Nor, men politikerne, som har hovedansvaret for situasjonen.

Han mener nye utbygginger har fått for stor plass på bekostning av vedlikehold i gjeldende Nasjonal Transportplan (NTP), den gjeldende planen i ti-tolv år fremover for transport og samferdselsprosjekter i Norge, og oppfordrer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til å gjøre omprioriteringer i NTP til fordel for vedlikehold.

Isaksen nevner den vedtatte videreføringen av Intercity-utbyggingen som et eksempel på en utbygging som kan tappe ressurser fra daglig vedlikehold. I NTP legges det opp til at InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen 2024, og at utbyggingen skal videreføres til Lillehammer, Skien og Halden i 2030.

– Det hjelper ikke å ha jernbane fra A til Å hvis de som reiser med oss til daglig opplever store forstyrrelser og mister troen på jernbanen. Jeg synes det er et grunnleggende prioriteringskrav at vi tar vare på den banen vi har og de passasjerene vi har, sier konserndirektøren til NTB.

Isaksen sier det er et dilemma at politikerne får mer politisk oppmerksomhet ved nybygging kontra å satse vedlikeholdsarbeid.

-Vårt budskap til politikerne er: La dere ikke forføre av det. Hold fast ved at vedlikehold er det viktigste, sier Isaksen.

Isaksen la også fram selskapets tertialtall fredag. I årets åtte første måneder har NSB-konsernet hatt en omsetning på 9.841 millioner kroner og levert et driftsresultat på 639 millioner kroner.

(©NTB)

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: