Hurtigruten MS Lofoten på tur nordover fra Trondheim. Lofoten er bygd i 1964, har 184 køyer og 4 bilplasser. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Hurtigruten MS Lofoten på tur nordover fra Trondheim. Lofoten er bygd i 1964, har 184 køyer og 4 bilplasser. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

Det eldste hurtigruteskipet må kanskje pensjoneres

Nye krav til universell utforming kan føre til at det eldste hurtigruteskipet Lofoten må pensjoneres når den nye anbudsperioden trer i kraft fra 2020.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

MS Lofoten ble erklært verneverdig av Riksantikvaren i 2001, og det er derfor ingen selvfølge at skipet kan endres på, melder NRK.

Siden 1964 har skipet gått jevnt og trutt langs norskekysten. Det er det eldste og minste av hurtigruteskipene. For mange er MS Lofoten selve symbolet på hurtigruta og samferdselshistorien mellom Bergen og Kirkenes. MS Lofoten er det eneste gjenværende skipet fra etterkrigsflåten som fortsatt går i ordinær hurtigrutetrafikk.

For å oppfylle kravene om tilpasning til rullestolbrukere trengs det heis om bord. Men siden skipet er vernet, er det ikke sikkert Hurtigruten vil få tillatelse til å installere en heis.

– Det vil være et veldig stort inngrep. Siden det er trangt om bord, må man bygge om veldig mye. Men man fjerner seg også fra den opprinnelige funksjonen som båten hadde, og de spesifikasjonene den var bygd etter, som var typisk for perioden, sier rådgiver Haavard Stavaas hos Riksantikvaren til NRK.

Hurtigruten ønsker ikke å kommentere saken og begrunner det med at de er inne i en prosess der de vurderer om de skal søke på det nye anbudet som gjelder fra 2020.

(©NTB)

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: