TROMSØ: De siste dagene har Nordea vært plaget av falske SMS-er fra noen som utgir seg å være banken.

– Det er ikke vi som sender meldingene, og du må for all del ikke trykke på lenken og oppgi informasjonen de ber om, sier kommunikasjonsrådgiver Grete Kruse i Nordea.

Vilkårlig

Til tross for at meldingen retter seg mot bedriftskunder, ser det ut til at SMS-en sendes ut vilkårlig.

– Både kunder og ikke-kunder har mottatt meldingen. Vi ble varslet i går, og fikk stengt ned siden som lenken førte til. Men i dag fikk vi beskjed om at enda flere hadde fått svindelmeldingen, så de gir seg visst ikke, sier hun.

Les også: Mann dømt til samfunnsstraff for grovt bedrageri

"Fisker" etter opplysninger

Svindelforsøket kommer i form av en såkalt «phishing-SMS», som «fisker» etter sensitiv informasjon som for eksempel passord eller kredittkortnummer.

– Det er det samme som phishing-mail, bare på SMS. Dersom du trykker på lenken, blir du bedt om å taste inn fødselsnummer og sikkerhetskode. Det må du ikke gjøre, for da kan du bli svindlet, sier Kruse.

Les også: Brukte 30 millioner på luksushorer

– Vi gjør aldri slikt

Ifølge Kruse bør varsellampene blinke dersom du får tilsendt meldinger av denne typen.

– Banken vil aldri be deg om å oppgi sensitive opplysninger, så slike meldinger må du aldri svare på. Når du skal oppgi sensitiv informasjon, må du alltid taste inn bankens nettadresse manuelt – du skal ikke følge lenker du får tilsendt.

Onsdag kveld er det usikkert om Nordea har greid å ta hånd om problemet en gang for alle.

– Vi stenger ned sidene så snart vi blir varslet om det, men det viser seg jo at svindlerne stadig oppretter nye sider der de forsøker å svindle folk. Derfor er det viktig at alle som mottar mistenkelige meldinger sier ifra med det samme.

Her kan du ta kontakt med banken dersom du mistenker svindelforsøk:

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice Privat på 06001

  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice Bedrift på 06002