Fra venstre: Administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova, statssekretær Kjell-Børge Freiberg (FrP) i Olje- og energidepartementet, og konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, på MS Nordkapp. Foto: Daniel Milford Flathagen, Enova

Hurtigruten avslører i dag at de to ekspedisjonsskipene, som bygges ved Kleven verft, trolig blir verdens aller første ekspedisjonsskip med ekte hybridfremdrift.

Investeringen i ny teknologi har en totalpris på 125 millioner kroner. Enova støtter prosjektet med 45,1 millioner kroner. Samlet sett er nybyggingen Hurtigrutens største enkeltinvestering noensinne.

- Vi har ikke gått ut med noen konkrete tall, men det er snakk om milliardbeløp, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten.

Trolig de første i verden

To av Hurtigrutens nye Rolls-Royce-giganter.

– Det er hevet over enhver tvil at fremtidens skipsfart er både stillegående og utslippsfri. Vi vil bruke våre nye ekspedisjonsskip som isbrytere for denne teknologien, og vise verden at hybriddrift på store skip er mulig allerede nå, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

Allerede i første fase vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig å seile helelektrisk i 15–30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO₂-utslippet fra skipene med 20 prosent.

– Det krever enorm kraft å drive et passasjerskip, og så langt har ikke teknologien for å drive et hurtigruteskip utelukkende på elektrisk kraft vært tilgjengelig. Hurtigruten nybygg blir trolig de første i verden, skriver Hurtigruten i ei pressemelding.

Det finnes per dags dato flere ferger og hurtigbåter som delvis går på strøm, men Bjørnflaten er relativt sikker på at selskapets nye skip vil være de første såpass store passasjerskip som benytter seg av teknologien.

Bellona-samarbeid

Hybridløsningen utvikles av Rolls-Royce. Også Bellona har vært sentrale i prosjektutviklingen, og mener dette er en milepæl.

- Dette er en historisk dag for norsk skipsfart og for norsk maritim teknologi. Batteridrift i så store skip viser at batteriene er kommet for å bli ombord. Dette representere et stort innhogg i utslipp fra skipsfarten, og er bare begynnelsen, sier Bellonas Frederic Hauge.

Når det nye hurtigruteskipet går av stabelen er det trolig verdens største hybridskip.

- Vi bygger også skipene på en slik måte at vi kan få om bord større batteripakker etter hvert som de blir tilgjengelige. Med tanke på hvor fort teknologien utvikler seg, så er det viktig at vi ser fremover, forteller Bjørnflaten, og fortsetter:

- Hvis en ser på den vanvittige utviklingen det har vært innen bilteknologi, og hvor raskt Norge har fornyet store deler av bilparken, så tror jeg det samme vil skje på sjøen. Vi er stolte av å være de som leder an her.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren er skipsfarten en av de virkelige store forurenserne hva gjelder CO₂-utslipp, og aktørene må ta sin del av ansvaret.

Det første skipet klart i 2018

Skipene vil ha en kapasitet på 530 køyer hver.

Hybridskipene utvikles i to faser. Det første skipet, som skal stå klart innen utgangen av 2018, utstyres med en elektrisk hjelpemaskin som vil gi en reduksjon i CO₂-utslippet på hele 20 prosent. Skip nummer to skal etter planen utstyres med en fullverdig hybridmotor som kan drive skipet på helelektrisk kraft over lengre distanser i fjorder, i havn og ikke minst i sårbare områder.

– Å kunne seile på elektrisk kraft er ikke bare en stor fordel for miljøet. Det vil også gjøre naturopplevelsen for gjestene sterkere. Bare se for deg å seile lydløst inn Trollfjorden, uten noen form for utslipp, sier Skjeldam.