- Jeg aner ikke hva som skjedde. Vannfokken sto rett ut av maskinrommet, slik at jeg ikke kunne komme meg ned dit, forteller den uheldige fiskeren til iTromsø.

Sandstrand var i området mellom Musvær og Kvaløya da båten sprang lekk. Ifølge ham selv fryktet han aldri for liv og helse, men situasjonen var uansett svært dramatisk.

Det var i dag formiddag at Hovedredningssentralen fikk melding om havaristen.

- Jeg hadde overlevingsdrakt og flåte om bord, så jeg ville ha berget meg om båten hadde sunket. Men det gikk veldig fort da den begynte å ta inn vann, forteller han.

Holdt på å gå ned

Det ble sendt både "mayday" over marin radiokanal 16 og sendt opp nødraketter mens dramaet pågikk. Maydaysignalet ble oppfattet av båter som lå i nærheten, og som satte full fart mot havaristen.

PÅ SLEP: Audun Rikarsen tok sjarken MS "Havgutt" på slep etter at den tok inn vann og holdt på å synke. Foto: Kevin Z. Ochoa

Blant dem var den kjente marinbiologen og fotografen Audun Rikardsen som var ute med sin rib-båt.

- Vi hadde vært ute i området og fotografert hvaler, og var på tur innover mot byen da vi møtte en sjark som kom for full maskin utover. De fikk stanset oss og fortalt hva som var i ferd med å skje slik at vi snudde og gikk for full fart mot "Havgutt", forteller Rikardsen til iTromsø.

Tok båten på slep

Vel framme ved MS "Havgutt" kunne skipperen om bord komme seg over i Rikardsens båt.

VIDEO: Se det dramatiske klippet fra forliset utenfor Kvaløya

- Jeg kunne gå tørrskodd over til ham. Det gikk fint å forlate sjarken og komme seg over i hans båt, forteller Steinar Sandstrand.

Da Rikardsens rib kom langsides "Havgutt" var sjarken i ferd med å både synke og kantre. Under kjølen var det nesten 100 meter dypt, så Audun Rikardsen foreslo at de skulle bruke gummibåten som taubåt for å få sjarken inn på grunnere vann.

- Jeg mente at vi kunne feste et tau og dra båten inn på grunna, sier Rikardsen.

Som sagt og gjort - en tamp ble festet i sjarken og Rikardsen ga så mye gass som han mente motoren tålte.

Kystvakten ankom

- Vi slepte sjarken kanskje en eller halvannen kilometer. Tampen løsnet et par ganger, men vi klarte å få den festet igjen, forteller han.

Da rib og sjark nærmet seg Musvær begynte båten å være mer under enn over vann og begge skipperne fryktet at det skulle kunne bli farlig dersom sjarken sank.

- Vi var litt nervøse for at riben skulle kunne bli trukket ned. Vi hadde imidlertid festet tauet slik at det var lett å løsne dersom det skulle skje, forteller Rikardsen.

Da man begynte å nærme seg land ble de nådd av et kystvaktskip som fikk overta tampen med den synkende sjarken.

- De klarte å få festet tauet igjen, og fikk slept båten inn de siste meterne mot land slik at da den sank, så havnet den på en grunt vann. Det dreide seg om sekunder, forteller Rikardsen.

Tilbake lørdag

Steinar Sandstrand forteller at båten nå ligger på noen meters dyp, og at man så vidt kan skimte deler av hekken.

- Lørdag skal forsikringsselskapet ut og se på hvordan båten ligger. Da vil det være dagslys og det vil være lettere å få oversikt over situasjonen, sier han.

Ifølge ham er det forsikringsselskapet som nå må bestemme hva som skal skje videre.

- Det er en veldig, veldig trasig sak og vi har tapt svært store verdier i og med at båten gikk ned, sier han.