De neste årene skal 200 tunneler i Norge oppgraderes til et høyere sikkerhetsnivå. 50 av tunnelene er i Nord-Norge. Årsaken til oppgraderingen er for å tilfredsstille EUs nye tunnelsikkerhetsforskrift som handler om å øke sikkerheten for trafikanter og nødetater.

Først ut av oppgraderinger i Troms er Tromsøysundtunnelen.

Lite synlig

- Det har skjedd mye siden tunnelen ble åpnet for 21 år siden, og det er behov for oppgradering. Oppgraderingen blir lite synlig for trafikantene. Det skal legges nye rør og kabler i vegbanen til fornying av vifter, ventilasjon, lys, strømforsyning, brannslukkingsapparat, radio og nødsamband og pumper. Det betyr at hele vegbanen må graves opp, sier Eirin Blix, prosjektleder i vegavdeling Troms.

I tillegg skal  de tekniske rommene i tunnelen også oppgraderes.

Her ligger alt av styringssystem for tunnelen – vifter, lys, bommer, det som måler eksosen, overvåking, radio og nødkommunikasjon. Det vil med andre ord være mange viktige ting som skjer «bak i kulissene» og ikke så godt synlig for trafikantene, sier Eirin Blix.Forarbeidene med tunnelen skal etter planen starte i sommer.

Flytter

- Da skal det klargjøres for å stenge det ene løpet i tunnelen. Bommer må flyttes for å tilpasses at trafikken skal gå begge veier. Vi stenger tunnelen om nettene i første omgang. Til høsten vil vi stenge det ene tunnelløpet mens trafikken periodevis går til og fra i det andre løpet, sier Blix, som er opptatt av at trafikken avvikles på en sikker måte.