260 millioner kroner skal bevilges i perioden 2015-2018 med kollektivfremmende tiltak, samt bedre tilrettelegging for gående og syklende. Etter godt samarbeid mellom Tromsø kommune, Troms fylkeskommune og Statens Vegvesen er nå Tromsø sikret en pakkeløsning som styrker byens vekstmuligheter og legger grunnlaget for en fremtidig bymiljøavtale ved neste korsvei.

Kollektivreiser utgjør en stor andel av reiser i Tromsø by. Den siste års utvikling viser at antall busspassasjerer øker mer en vekst for personbiltrafikk (3 % årlig siden 2010). Denne veksten har kommet uten ekstra finansiering fra staten og uten usosiale virkemidler som køprising/rushtidsavgift og bompenger.

Til tross for varierende kvalitet på kollektivtilbudet, oppstartsvansker med ny leverandør og materiell som ikke har vært tilpasset byens topografi eller klima, har veksten i antall passasjerer fortsatt å øke. Dette viser at potensialet for å utvikle kollektivtransporten i Tromsø med enda flere brukere er tilstede.

I forrige kommunestyreperiode ble det også søkt om belønningsmidler fra staten. Både Tromsø kommune og Troms fylkeskommune laget egne prinsippvedtak om vegprising i 2009 for å komme i «posisjon» til å utløse belønningsordningen med «miljøvennlige virkemidler».

Utredning om vegprising ble lagt frem for kommunestyret i februar 2011, hvor avgiftene ikke fikk tilslutning. Dermed kom avslaget fra samferdselsdepartementet under den rødgrønne regjeringen.

Tromsø var den gang som i dag blant de beste i Norge på kollektivandel i de store byene, men belønning fra den rødgrønne regjeringen ble det ikke snakk om. Derfor er det gledelig å registrere at FrP/H-regjeringens transportpolitikk gjennomføres, hvor objektive kriterier belønnes fremfor andel avgiftsvirkemidler.