Dette bildet av Latham er nok et av de siste bildene som ble tatt av flybåten «Latham» med Roald Amundsen før den 18. juni 1928 forsvant sporløst et par timer etter avgang fra Tromsø. Da var den som kjent på vei for å lete etter overlevende etter Umberto Nobiles mislykkede polarekspedisjon med luftskipet «Italia».

Flatpakkede fly

I 1924 ble Roald Amundsen kjent med Astrup Holm som på den tiden var skipper for frakteskuta DS «Hobby». Deres første møte dreide seg om at Amundsen gjerne ville bruke skuta på en ekspedisjon til Grønland, men planene falt i fisk.

Ett år senere hjalp Holm til med en annen av Amundsens mange ekspedisjoner. Da fraktet han to sjøfly, som hadde fått navnene N-24 og N-25, fra Narvik til Ny-Ålesund på Svalbard. Flyene var flatpakket i seks store kasser og satt sammen på stedet.

Ventet i en måned

Flyene tok av den 21. mai 1925 med Roald Amundsen som navigatør på N-25. Etter at de landet på 87°44 grader nord hadde de imidlertid problemer med å komme seg i lufta igjen. N-24 var så skadet at det måtte etterlates. 15. juni lyktes Amundsen og hans mannskap å lage en provisorisk startbane som var lang nok til at de kunne ta av.

Hele denne tiden hadde Astrup Holm patruljert langs iskanten.

Temmet Arktis

Holms «Hobby» gjorde seg også bemerket med en annen av polarhistoriens markante figurer, nemlig «Kvinnen som temmet Arktis», Louise Boyd. Den amerikanske fotografen leide «Hobby» for første gang i 1926 for en ekspedisjon til Frans Josefs Land. Da hun gikk i land der, angivelig som første kvinne, fikk hun tittelen som hun ble hedret med resten av livet.

Til håpet var ute

To år senere leide hun Hobby igjen, men det var under denne turen at det ble kjent at Nobiles ekspedisjon hadde slått feil. Boyd stilte skuta til disposisjon for redningsoperasjonen. Da det ble kjent at også «Latham» var forsvunnet, ble imidlertid fokuset for redningsarbeidet endret. «Latham» og Amundsen ble førsteprioritet.

I perioden fram til 3. september dekket «Hobby» og Astrup Holm 16.100 kilometer mellom Frans Josefs land og Grønlandshavet. Da ble det kjent at «Lathams» flottør og bensintank hadde blitt funnet, oppga man alt håp om å finne Amundsen og resten av mannskapet på Latham i live.

To år senere, i 1930, solgte Holm «Hobby» videre til det russiske rederiet Komseverput i Novosibirsk hvor hun fikk navnet «Belukha». For henne var ikke ishavskarrieren over. Astrup Holm døde i 1988.