Daglig leder i Auto Vulk AS, Arne Moen, har varslet mange kunder som benytter hans dekkhotell om at nye dekk er påkrevd. Det skyldes at det ble altfor mange kilometer på asfalt i stedet for snø og is.

– Bare asfaltveier tar knekken på piggene. De dekkene vi har sjekket så langt, viser at bare festet inne i gummien er tilbake. Enkelte dekk har ikke pigger i det hele tatt.

Moen understreker at det ikke er gamle dekk han snakker om:

– Vi har kun drevet vårt dekkhotell i to sesonger og har fleste nye biler på listen.

Se hvordan du skifter vinterdekk

5–6 sesonger

– Under normale forhold, skal et sett piggdekk holde i 5–6 sesonger. Nå opplever vi at levetiden er halvert som følge av lite snø sist vinter. Og det er ikke gummien som er slitt. Det er kun piggene som er forduftet, sier Moen.

Det betyr at mange av kundene hans må ut med noen tusenlapper hver for å være skikkelig skodd når snøen igjen legger seg.

– Det er ikke alle som må skifte samtlige vinterhjul. Men det blir uansett penger av det. Et dekk ligger på rundt 1.500 kroner.

Lokalt kjører åtte av ti biler med piggdekk. De som har valgt piggfrie dekk, har ikke samme problem og kan trygt sette på de samme hjulene som ble tatt av i vår.

Les også: Arctic Race-bil skapte bil-boom

Måtte bytte

At fjorårets dårlige vinter tok knekken på piggdekkene merket taxisjåførene Roy Hansen og Vidar Pedersen godt. Midt i sesongen måtte de kjøpe nye sett med dekk.

– At fjorårets vinter ble ekstra dyr kan jeg bekrefte, sier Hansen.

Normalt holder ett sett vinterdekk gjennom vintersesongen for taxisjåførene, men i fjor måtte både Hansen og Pedersen kjøpe to sett.

– Det tar på piggdekkene når de blir kjørt på asfalt, og de «flotte» veiene som ble dårlig brøytet i fjor hjalp ikke akkurat på, sier Hansen.

I snitt koster et nytt sett vinterhjul mellom 8.000 og 10.000 kroner, forteller de to.

– Taxisjåfører kjører vel mellom 5.000 og 10.000 kilometer i snitt per måned, og et sett dekk holder gjennom en sesong, sier Pedersen.

Les også: Selger splitter nye bruktbiler

Ikke piggfritt

Å kjøre piggfritt er ikke et alternativ for de to.

– Det handler rett og slett om sikkerhet, og da kommer vi ikke unna piggdekk. De som kjører mest på flat vei klarer seg fint med piggfritt, men vi klatrer jo rundt over alt, sier Hansen.

– I tillegg er det mange artige innkjørsler rundt omkring, og da er det en fordel med pigg, legger Pedersen til.

Torsdag i forrige uke la han om til piggdekk for sesongen, også de nyinnkjøpt.

– Det er meldt frost mandag morgen, og da er det greit å være på den sikre siden, sier han.

Hansen må kjøpe to nye piggdekk før han får lagt om til vintersesongen.

– To av dekkene jeg kjøpte midt i fjorårets vintersesong holder enda, sier han.

Lang kø

Hos Dekk1 i Vestregata merket de godt at vinteren meldte sin ankomst natt til lørdag.

– Mange har ringt oss for å få lagt om dekk i dag, forteller Fred-Ove Vevatne.

Allerede er Dekk1 nesten fullbooket fram til 15. oktober.

– Det baller raskt på seg når snøen kommer, men det er ennå noen ledige timer, sier han.

Vevatne har ikke lagt merke til at fjorårets piggdekk er mer slitt enn vanlig.

– Hvor raskt piggene faller ut har jo en del med hvordan man kjører å gjøre også. Men uvanlig mye slitasje har jeg ikke lagt merke til, sier Vevatne.

BYTTER: Roy Hansen (til venstre) og Vidar Pedersen merket godt at det var lite snø og is på veien i fjor vinter. Begge måtte kjøpe to sett med vinterdekk da asfalten tok knekken på piggene. Foto: Trond Tomassen