– I denne saken er det så mange ulike meninger at den må behandles i kommunestyret. I tillegg må vi i komiteen gjennomføre en høring hvor vi kan få innspill fra forskning, skoler og så videre. Dette er ikke en beslutning som må tas uten at man har nok kunnskap på om det er en god idé eller ikke.

Koster penger

Hun trekker blant annet fram det økonomiske aspektet.

– Å ha en pedagog til stede koster mye penger. Med begrensede midler er det ufornuftig å bruke så mye penger på et tiltak man ikke vet om fungerer. Er det her de 40 nye lærerne skal brukes, spør Skjelmo.

Hun sier hun er enig i problemstillingen med at det er for stor variasjon i utbyttet ulike elever får fra lekser, men er skeptisk til prøveordningen.

– Dette er jo ikke et forslag om å fjerne leksene, men å flytte dem fra å være hjemmelekser til skolelekser. Er dette det nye byrådets første steg mot en heldagsskole?

Slitne elever

Det er hun i så fall svært skeptisk til.

– Man kan ikke ta av tiden elevene er på skolen i dag, så det betyr en utvidelse av skoledagen. Hvis elevene skal gå i gang med å gjøre lekser når skoledagen er over, vil du kunne sitte der med en klasse som er sliten og umotivert, og utbyttet blir lite, mener hun.

Både for og imot

Ungdomsskoleelver er en del av Elevorganisasjonen – elevenes egen interesseorganisasjon. Det er uklart hvorvidt tilbudet om å slippe hjemmelekser gjelder for både ungdoms- og barneskoleelever.

Leder for Elevorganisasjonen i Troms, Stian Lindstad Bersvendsen, sier de er spent på å se hvordan prøveordningen skal gjennomføres, men tror ikke mange skoler hiver seg på prøveordningen.

– Vi synes det er veldig positivt at de ønsker å ha en lærer til stede når leksene gjøres, men det er litt vanskelig å ta stilling i akkurat denne saken. Vi tror ikke at å fjerne hjemmelekser gjør det bedre, men mener heller ikke at dagens ordning er den beste, forklarer han.

Tapt undervisning

Bersvendsen mener innholdet i leksene er minst like viktig i denne debatten.

– Vi opplever at elevenes lekser er ting de ikke rakk å gjøre i timen, og slik skal det ikke være. Lekser skal være et supplement.

Han er også skeptisk til lengre skoledag for å gjøre lekser.

– Å sitte en ekstra time på skolen kan gå utover fritiden til elevene, og det er heller ikke bra, særlig for elever med lang reisevei. Slik jeg forstår, er det ikke så typisk at skolene selv vil slippe å gi hjemmelekser, så det kan bli interessant å se hvor mange skoler som sier ja og hvordan denne ordningen egentlig skal foregå.

USIKKER: Leder for Elevorganisasjonen i Troms, Stian Lindstad Bersvendsen. Foto: Jan-Erik Bergstad Foto: Jan-Erik Bergstad