- Vi har enkelt og greit tenkt å øke produksjonen på Tromsø-bussene. Det vil merkes for publikum, sier fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo.

Ifølge fylkesråden er det økt behov for både hyppighet og volum som ligger bak planene

- På de strekningene der behovene er størst vil produksjonsøkningen bli størst, sier Prestbakmo.

Det vil føre til økt frekvens på rutene til og fra universitetet og UNN. Dette har lenge vært etterlyst fra ansatte og studenter, spesielt etter at det ble innført avgiftsparkering på Campus.

Blant annet skal bussene til UNN og universitetet få en ny hovedholdeplass i sentrum - ved Austadbygget i Fredrik Langes gate.

- Nå man øker hyppigheten på avgangene så trenger man bedre logistikkløsninger for av- og påstigning, derfor etablerer vi denne holdeplassen, sier fylkesråden.

Prestbakmo ønsker ikke å gå i detalj på hvor omfattende endringene blir, men sier som sagt at det vil merkes.

De nye planene vil bli presentert på en pressekonferanse mandag.

Tiltakene som settes i gang er en del av belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.

- Det skal bli bedre kapasitet på bussene i Tromsø for å nå det målet, sier Prestbakmo.