RÅDHUSET: – Vi er avhengige av å redusere klimautslippene i Tromsø. Derfor er det nødvendig å kunne stimulere til at flere kjører elbil.
Venstres Morten Skandfer var først ut med det første «politiske» forslag i det nye kommunestyret.
Han foreslo at kommunen skulle innføre en ordning der elbiler skal få lov til å kjøre i kollektivfeltene i byen, samt at elbiler skal få lov til å kjøre der det i dag kun er tillatt med gjennomkjøring av kollektivtrafikk.
Les også: Ønsker at kommunen skal legge bedre til rette for elbilkjøring.
Lav andel elbiler
– Andelen elbiler i Tromsø er relativt lav sammenlignet med andre større norske byer. Vi kan prioriterte tiltak for å fremme en større andel el-biler i bilparken, sier han.
Eksempelvis ønsker Skandfer å la elbiler kjøre Dramsveien, Sjøgata, Hansine Hansens vei, Solstrandveien og flere steder på Kvaløysletta.
Dette fikk imidlertid ikke Skandfer gehør.
– Det åpner ikke bare for trafikk i kollektivfeltet – det åpner også for trafikk i området der det tidligere har vært forbudt med motorisert ferdsel. Det må vi være forsiktige med å tillate, sier byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Arbeiderpartiet).
– Skandfers forslag kan gå ut over behovene til kollektivtrafikken og utrykningskjøretøy, og det kan gå ut over trafikksikkerhet, sier leder i byutviklingskomiteen, SVs Ingrid Marie Kielland.
Les også: Her kan de spare opp mot 170.000 kWh i året.
Skal utredes
Hun vil derfor at Skandfers forslag skal utredes videre – men i en annen setting.
Venstres Jonas Stein synes at motstanden mot Skandfers forslag er et tydelig tegn på hvordan venstresiden ønsker å drive miljøpolitikk.
– Det er slik sosialistene vil ha miljøtiltak, de vil piske folk til miljøvennlige valg. Vi ønsker å stimulere, sier Stein.
Han viser eksempelvis til hvordan dagens transportmønster i byen kan bli annerledes ved å innføre nye regler for elbiler.
– Om man eksempelvis lar elbiler kjøre langs Dramsveien vil trykket på Stakkevollveien bli langt mindre. Da slipper man å stå i kø når man skal levere barna sine i barnehagene, sier Stein.
Les også: Tesla ønsker å åpne butikk i Tromsø etter nyttår.
Vil ha ladestasjoner
Dette mener dog Ingrid Marie Kielland er et merkelig argument.
– Det er ikke et argument for å ha et frislipp for elbiler at Jonas Stein skal kunne kjøre til barnehagen langs Dramsveien, sier hun.
Hun mener isteden at flere ladestasjoner for elbiler er viktigere – selv om hun ikke ønsker å avvise Skandfers forslag helt og holdent.
Det samme sier Arbeiderpartiets gruppeleder Jarle Heitmann.
– Vi sier ikke nei – for vi har ikke tatt stilling. Vi skal komme tilbake med en plan for klima og miljø – og vil da la hans forslag være et av innspillene.
Morten Skandfer er imidlertid skuffet over at flertallet forkastet hans forslag.
– Posisjonen har leitet med lys og lykte etter småfeil i mitt forslag for å kunne forkaste det, sier han.