De tre jentene, Ingvild Nordmo (22), Julie Bakken (18) og Ingrid Nordahl (24) er studenter, og derfor er jobben på Rema 1000 på K1 en ekstrajobb de tar på seg når anledningen byr seg.

Da undertegnede møter dem, forteller de hvor truffet de følte seg da de leste kommentaren av Egon Holstad som iTromsø publiserte fredag med innledningen «Jeg hører det stadig vekk. «Kassadama på Rimi», det er blitt et slags bilde på lavstatus i Norge. Og det irriterer meg grenseløst».

– Den var så «spot on». Mange kunder er jo veldig hyggelige, men så er det mange som ikke engang sier «hei», eller ikke svarer hvis jeg hilser på dem eller spør om de vil ha kvitteringen sin, sier Nordahl.

– Hvordan får en slik oppførsel fra kundene dere til å føle dere på jobb?

– Jeg blir litt irritert, og jeg føler det er litt uhøflig. Jeg føler meg ikke så veldig verdsatt, sier 24-åringen.

– Det får meg til å føle meg usynlig, sier Nordmo.

– Ja, jeg er helt enig med de andre. Når kundene ikke svarer deg, så føler man seg rett og slett usynlig, sier Bakken.

Les også: - Vi trenger en holdningsendring i arbeidslivet

Stolte

I den ferske arbeidslivsundersøkelsen utført av PAMA hvor 2100 yrkesaktive over hele landet, deriblant 1000 ledere har deltatt i undersøkelsen, kommer det fram at hele 87 prosent mener leger har høyest status. Deretter følger advokat med 81 prosent, ingeniør med 66 prosent. Helt nederst på listen er butikkmedarbeider listet opp med en prosent, etterfulgt av frisør med tre prosent, og offentlig saksbehandler med fem prosent.

– Hva mener dere om utfallet av denne arbeidsundersøkelsen, hvor butikkmedarbeider blir ansett som et yrke med lav status?

– Jeg er stolt av yrket mitt, sier Bakken og ser bort på kollegaene sine som nikker seg enige.

– Altså, jeg har ikke tenkt til å jobbe her resten av livet mitt. Og jeg føler ofte at folk dømmer meg og tenker «der er hun jenta som bare jobber på Rema 1000». Jeg trives utrolig godt her, lønna er høyere enn de fleste andre stedene jeg har jobbet ved tidligere, og arbeidsmiljøet og ledelsen er veldig bra. Hvis jeg føler at jeg trives her, så er det jo dét som bør bety noe, sier Nordmo.

Les også: Nå kan du betale med mobilen i butikk

Spydige

Det skal små endringer til for at jentene skal føle seg mer verdsatt på jobb.

– Jeg ønsker egentlig bare å bli sett, og at folk skal bry seg når de handler hos oss. Hvis de viser positive holdninger overfor oss får vi mye mer lyst til å yte vår beste service overfor dem, sier Bakken.

– Egentlig vil jeg bare at kundene skal si et «hei», «takk» og «hadet» til oss som står bak kassa. Egentlig så enkelt som det, sier Nordahl.

Det er stor forskjell på de ulike type kundene, mener jentene.

– En kollega av meg opplevde å bli kalt hore fordi en kunde nektet å betale for posene han tok, selv om hun krevde at han skulle gjøre det. En pose er jo tross alt en vare det også, på lik linje med en tyggispakke. Selv har jeg opplevd å bli kalt udugelig i jobben jeg gjør, sier Nordmo.

– Jeg skjønner at folk kan ha en dårlig dag, men når de kommer med spydige kommentarer mot meg, opplever jeg dette som svært urettferdig, sier Nordahl.

De har både opplevd å måtte ekspedere kunder som har på headset og hører på musikk mens de handler, eller står og prater i telefonen sin.

– Faktisk er det slik at en negativ kommentar eller oppførsel fra en kunde kan ødelegge hele dagen min, sier Nordmo.

.rsImg {width: 100% !important;margin-left: 0 !important;height: auto !important;}