Det nye tilbudet ble presentert på en demonstrasjonstur langs busstrasé 37 tirsdag ettermiddag.

– Dette er en viktig milepæl for mange bussbrukere i Tromsø, sier Prestbakmo.

350.000 kroner er investert i prosjektet som nå gir bybussene i både Tromsø og Harstad holdeplassopprop.

Les også: Nobina vil ikke ha el-biler i kollektivfeltet

Neste uke

Ifølge prosjektleder Thor-Harald Lauritsen vil det nye systemet for opprop og visning av holdeplasser være på plass 18. november.

– Planen er å være i full drift neste onsdag, men hvis vi klarer å få med den utvendige annonseringen av busser som ankommer på holdeplassene som har flere ruter, kan det være at vi utsetter det noen dager for å få alt på plass, sier Lauritsen.

Når det nye systemet nå skal tas i bruk på bybussene, vil neste holdeplass vises om bord, samt annonseres over høyttaler av en ekte tromsøstemme.

Bussrutene til Fjellheisen, Ishavskavskatedralen og Tromsø lufthavn vil bli annonsert både på norsk og engelsk.

Les også: Kalddusj for turoperatør - får ikke kjøre turister

Lang kamp

– Det er vel liten tvil om at dette har vært veldig etterspurt. Det er lett for de fleste å blingse på holdeplassene når du tar bussen utenfor din egen lokalrute. Dette vil være med på å senke terskelen for at flere benytter seg av bussen som fremkomstmiddel, sier Ivar B. Prestbakmo og legger til:

– Nå slipper man å sitte med mobilen og følge med på GPS-en for å vite hvor du skal av.

For sterkt svaksynte Gudrun Ytterstad er det et lenge etterlengtet tilbud som nå tas i bruk på bybussene.

– Det blir helt fantastisk. Jeg bor i Kroken, og det har hendt at jeg går på feil buss. Jeg har kjørt kollektivt i Oslo i mange år, men i min egen by har jeg ikke kunnet reise kollektivt. Vi har kjempet en lang kamp for å få dette tilbudet på bussene i Tromsø, og nå er jeg veldig fornøyd – det blir så bra som vi hadde sett for oss, sier Ytterstad, som er leder for Norges Blindeforbund Troms og har vært en forkjemper for å etablere et slikt tilbud for busspassasjerene.

Les også: Her prøver ni busser å kjøre inn på samme holdeplass samtidig

Sanntidssystem

Tilbudet er første del av innføringen av sanntid på bussene som blant annet viser når neste buss ankommer holdeplassen.

– All informasjon skal da komme i sanntid. Det vil si at hvis bussen er fire minutter forsinket, kan man følge med på dette i sanntid – enten på mobilen eller på skjermer på de største bussholdeplassene, forklarer prosjektleder Lauritsen.

Sanntidssystemet vil kunne være på plass i 2017 dersom alt fungerer som det skal, opplyser Prestbakmo.

– I denne omgangen vil alle bybussene få opprop og annonsering, mens distriktsbussene vil få dette når sanntidssystemet er på plass.

Attraktivt

Det nye busstilbudet har lenge vært et sterkt ønske om å få til fra politisk hold.

– Dette er kjempeviktig for passasjerene og er med på å heve kvaliteten på busstilbudet og servicen. Det blir mer brukervennlig for passasjerene og attraktivt å ta bussen. Nå kan passasjerene også bli mer lokalkjent, og vi vil sikkert få noen diskusjoner mellom byfolk om det er brukt riktig navn på holdeplassene, sier finansbyråd Jens Ingvald Olsen (Rødt).

SANNTID: Prosjektleder Thor-Harald Lauritsen kan fortelle at opprop av holdeplasser er første del av innføringen av sanntid på bussene og holdeplassene i byen. Sanntidssystemet vil være på plass i 2017. Foto: Tom Benjaminsen
POSITIVT: Byråd for finans, Jens Ingvald Olsen, var fornøyd med den nye teknologien i bybussene etter demonstrasjonsturen tirsdag ettermiddag. Foto: Tom Benjaminsen