– Nå er det klart at det kommer en klagenemnd for busspassasjerer. Den vil bli lagt til Transportklagenemnda som allerede eksisterer i dag, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Dermed legges det opp til at kunder skal få erstatning for utlegg til blant annet drosje, hvis busselskapet ikke lykkes i å sette opp alternativ transport.

– Stort behov

Forbrukerrådet har jobbet med å få til en nemnd for busspassasjerer siden 2005, og er glade for at det nå vil bli en egen nemnd for bussreiser.

– Jeg vil tro at behovet er stort, og at den nye klagenemnda vil være positiv både for enkeltsaker og for busselskapene generelt, sier Falch.

– Det kan jo tenkes at den nye ordningen vil ha en disiplinerende og forebyggende effekt på busselskapet, slik at det blir færre tilfeller å klage på.

Les også: Innrømmer pristabbe på de nye bussrutene

Slik går du fram

Det første du bør gjøre dersom du ønsker å klage på forsinket buss, er ifølge Falch å kontakte busselskapet.

– Man bør først ta det opp med den det gjelder. Hvis ikke saken løser seg, kan Forbrukerrådet megle saken. Det fører til enighet i de aller fleste tilfeller. Klageskjemaet til Forbrukerrådet må fylles ut før meglingen kan starte, og det ligger godt synlig på våre nettsider.

Les også: Har kjempet lenge for å få dette tilbudet på plass

– Vær oppmerksom

Falch understreker at folk bør være oppmerksomme på at ikke alle klager fører til innvilget erstatning.

– For at kundene skal få erstatning, må selskapet ha opptrådt uaktsomt, sier hun.

– Dersom det derimot oppstår en uforutsett hendelse, og busselskapet ikke kan stilles ansvarlig, er det mindre sannsynlig at du får erstatning.

Det er ennå ikke klart når nemnda kan behandle bussrettigheter, men formalitetene er på plass. I mellomtiden kan Forbrukerrådet megle mellom deg og busseselskapet.

Les også: Nobina vil ikke ha el-biler i kollektivfeltet

Tips når bussen ikke kommer

•Sjekk vilkårene til busselskapet på nettet.

•Spar på kvitteringer for utlegg.

•Klag til busselskapet.

•Forbrukerrådet kan megle.

OPPSTRAMMING: Regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms tror at den nye klagenemnda kan ha en disiplinerende og forebyggende effekt på busselskapene. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen