KVALØYA: Etter at knølhvalene og spekkhoggerne som jakter sild er kommet tilbake til farvannene utenfor Tromsø har også hvalsafariaktiviteten tatt seg kraftig opp.

I og rundt Tromsø er det mellom 15 og 20 charteroperatører som kjører skuelystne turister og tromsøværinger ut for å se på de svære sjøpattedyrene. I tillegg kommer privatbåter, fiskefartøy og andre fartøy - og på godværsdager kan det være så mange som 30-40 båter samtidig.

Nå reagerer flere av aktørene i næringen på det de beskriver som rendyrka piratvirksomhet.

Svartkjøring

– Jeg har sett båtførere som har hentet utenlandske turister inne i Tromsø for å dra på hvalsafari – og jeg vet at både skippere og båter mangler transportløyver og godkjente forsikringer, sier en av disse – som ønsker å være anonym.

Skipperen reagerer på at «pirater» skummer fløten av hvalsafariene uten å ta nødvendig ansvar for sikkerhet – og at lover og regler følges.

Han får støtte fra skipper Roar Lorentsen på «Trine Helene».

- Vi som driver seriøst må ha forsikringer for både båter, mannskap og passasjerer. I tillegg må vi ha nødvendige godkjenninger som skippere, sier han.

Se bildene: Nå er hvaleventyret i gang!

Strenge regler for sjøtransport

Dag Inge Aarhus er kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet – som har ansvar for tilsyn til sjøs. Han sier at reglene for slik virksomhet er strenge.

– Regelverket som er satt i forhold til transport av passasjerer på sjøen for å ivareta sikkerheten. At noen velger å tilby transporttjenester uten å ha papirene i orden er alvorlig – ikke minst med tanke på sikkerheten for passasjerer og mannskap, sier han til iTromsø.

At et fartøy har orden i sysakene med tanke på papirer, løyver og forsikringer er noe alle bør sjekke før man går om bord.

– Skal en kjøpe transporttjenester på sjø, eller land for den del, så er det viktig å sjekke at tilbyderen har papirene og sikkerheten i orden, sier Aarhus.

OK med venner og familie, men...

Skipper Roar Lorentsen sier det er helt legitimt at folk går ut i egne båter og at man har familie eller venner med som passasjerer. Det han og resten av den seriøse delen av bransjen reagerer på er de som går dem i næringen på en useriøs måte.

– Det er imidlertid lite vi kan gjøre med situasjonen – vi kan jo ikke gå om bord i de andre båtene for å sjekke forholdene. Det må være opp til myndighetene og gjøre, sier han.

Dag Inge Aarhus sier at Sjøfartsdirektoratet kan gjennomføre inspeksjoner dersom de får tips om ulovligheter.

– Vi kan ikke være på alle kaier til enhver tid, men får vi tips om ulovlig transport så følger vi dette opp. Det kan skje gjennom uanmeldt tilsyn på fartøy og aktør, sier han til iTromsø.

Les også: SAS-pilot ga passasjerene tidenes opplevelse

Uheldig utvikling

Reiselivssjef Trond Øverås i Visit Tromsø sier til iTromsø at det er svært uheldig om vi kommer dit hen at det blir mange useriøse aktører innenfor hvalsafari.

– Vi er avhengige av at hele næringen tar hensyn til de andre aktørene – og ikke minst til hvalene – og til at vi ikke ødelegger den muligheten som hvalsafari er, sier han.

– Lover og regler må følges og vi må ha retningslinjer for hvordan vi opptrer når vi går ut med båter slik at vi driver på en forsvarlig måte, sier han.

Se video: Satser stort på båtsafari

KUNNSKAP: Det er viktig å følge sikkerhetsforskrifter - og ha nødvendig kompetanse - når man driver med hvalsafari. Foto: Ronald Johansen
REISELIVSSJEF: Trond Øverås mener at useriøse aktører i safaribransjen på sikt kan true hele næringen. Foto: CHRISTER PEDERSEN