Fredag lanserte Graff Brygghus årets første juleøl på en egen Growler, en toliters flaske man kan kjøpe, og deretter fylle på etter eget ønske.

– Juleølet er en amerikansk Red Ale, med et lite innslag av rugmalt for å få kryddernoter i smaken. I tillegg er det brukt to typer amerikansk humle med karakter av sitrus og treverk, forklarer ølbrygger Marius Graff (20).

Les også: Ølkultur til folket

Smilende mannfolk i kø

Da iTromsø stikker innom det første utsalget av årets juleøl, står det mange i kø og de ansatte har mer enn nok å henge fingrene i. Kunde Karstein Sterri, som fikk høre om ølkonseptet fra noen kolleger, har fått fylt på sin Growler hos Graff Brygghus hver fredag de siste ukene.

– Dette er et veldig bra konsept. I dag skal jeg fylle på med Portland Pale og det blir en juleøl-Growler med hjem også. Det er artig å stå her i kø blant smilende mannfolk. En dag var det skikkelig surt vær, men det var fortsatt kjempegod stemning i køa, sier Sterri lattermildt.

Les også: Ingen bykrig på ølfronten

600 Growler-kunder

Bryggerisjef Martin Amundsen forteller at de etter bare et par måneder allerede har litt over 600 Growlere i omløp.

– Vi har vanligvis bare åpent tre timer hver fredag og da er det stort sett veldig hektisk. Pågangen viser at det kan se ut som konseptet er veldig velkomment i Tromsø. Nå når vi har lansert juleølet i dag, skal vi ha åpent Growler Fill på lørdag også, forteller han.

Bryggerisjefen forteller at de er det eneste som har Growler-konseptet i byen og anslår at det få andre i Norge.

– Det er ikke så mange som driver slik og vi vet bare om 3–4 andre i Norge med Growler. Det er et veldig amerikanskinspirert konsept.

Det var i høst at Graff Brygghus i Tromsø åpnet dørene.

Les også: Egen vri på sixpacken