Det siste året har Mack spist seg kraftig inn i dagligvaremarkedet i Midt- og Sør-Norge – og det er denne utviklingen som bryggeriet ønsker å forsterke.

– Etter at vi skiftet distribusjon – fra å selv kjøre ut våre varer til å bruke grossister – har vi vokst kraftig utenfor Nord-Norge, sier Macks markedsdirektør Roger Karlsen.

Les også: Kåret årets hjemmebrygg

Kom inn i butikkjedene

Det var i september i fjor at Mack avsluttet den gamle distribusjonsmåten. Da kom Mack inn hos NKL (Coop Norge) og hos ASKO (Norgesgruppen). Via Coop fikk man distribusjon i hele landet, noe man nå håper skal bli tilfelle også hos Norgesgruppen (Kiwi, Spar, Eurospar, Joker og Meny).

– Vi skal snart i gang med forhandlinger om neste års distribusjonsavtaler. Der håper vi at de svært positive resultatene vi har hatt det siste året skal gi oss ytterlige innpass. På sikt vil vi også prøve å komme oss inn hos Rema 1000, sier Karlsen.

Han tror at det vil være vanskelig for kjedene å si nei til Mack når salgsresultatene får snakke.

For etter at Mack havnet i rikskatalogen til Coop, har salget av spesielt Isbjørn og Arctic Beer skutt i været.

– Isbjørn har blitt vårt største produkt. 45 prosent av vår produksjon er Isbjørn – og en god del av dette selges utenfor Nord-Norge, sier markedsdirektøren.

Les også: Vil dekorere Elvis, Iggy og Ringo

Snøballeffekt

Han forteller at Isbjørn har slått an svært godt både i Trøndelag og på Østlandet.

– I enkelte større butikker har vi stått for opp mot ti prosent av ølsalget, sier han.

Nord-Norge har tradisjonelt sett vært Macks hjemmebane, men nå begynner altså bryggeriet å bli en aktør å regne med også på landsbasis.

– Vi har per i dag en markedsandel på litt i underkant av fem prosent. Vi ser det som realistisk at vi skal nå ti prosent før 2020, sier Karlsen.

Han tror at Mack nå har fått en så sterk stilling at veksten ikke vil stoppe opp.

– Snøballen har begynt å rulle skikkelig, og jeg tror ikke den vil stoppe opp, sier han.

Styrker salgsapparatet

Den voksende suksessen sørpå har ført til at Mack har vært nødt til å etablere et eget salgsapparat. Fire selgere er ansatt, og det er planer på å utvide staben ytterligere.

– Vi har forberedt oss for å ansette tre nye butikkselgere. Det er veldig viktig å være tett på butikkene, få ut varene i hyllene og pleie kjøpmennene, sier Karlsen.

Det nye salgsapparatet skal også jobbe overfor utelivsbransjen i sør, men der er fokuset ikke like sterkt.

– Vi prøver å få inn vårt øl i flaskehyllene hos utelivsbransjen, men det er i dagligvarebransjen at vi har det største trykket, sier Karlsen.

Beintøff konkurranse

Og det kan trenges. For det er langt fra noe «kjære mor» å slå seg inn i dagligvaremarkeder sørpå. De etablerte bryggeriene Ringnes, Hansa og Aas ser ikke med blide øyne på at bryggeri fra nord spiser seg inn på deres marked.

– Konkurransen er veldig hard, men vi har tro på at vi skal kunne bli nummer tre på landsbasis, etter Ringnes og Hansa. Det er ikke en urealistisk målsetting, sier Karlsen.