Det er en ikke så rent lite stolt trio, med til sammen 100 års bensinstasjonserfaring, som viser fram bensinstasjonen. Den ser ut som en lang container.

Tanker over bakken

Mens tradisjonelle stasjoner har tankene gravd ned i bakken, befinner drivstoffet på denne stasjonen seg i svære tanker mellom pumpene.

– Dette er en første Best Express i sitt slag i Norge. Vi liker å være først ute, og etter hvert vil det komme mange slike rundt om i Norge, sier daglig leder Jøran Albrigtsen på Best Kvaløysletta.

Den nye bensinstasjonen er bygd i Tyskland, og består av fire pumper for bensin, diesel og anleggsdiesel. Mellom pumpene står ståltankene som rommer 60.000 liter drivstoff.

– Tankene har de strengeste EU-kravene som finnes. Tankene har like stor kapasitet som på en vanlig bensinstasjon.

Les også: Derfor var Statoil rosa i oktober

Priskonkurranse

Albrigtsen har fått med seg Ståle Fladseth og Leif Håkon Hansen på eiersiden i Best Express Langnes AS, og sammen kaller seg for «Drivstoffkameratene». Ideen om den nye stasjonen fikk Albrigtsen for fire år siden i Tyskland.

– Jeg var på en messe da jeg tilfeldigvis så containeren. For to og et halvt år siden begynte jeg å jobbe med planene. Jeg sikret leieavtale for tomtegrunnen og avtale om levering av drivstoff.

I løpet av neste uke skal anlegget testes ut før bilister kan ta byens nye, selvbetjente bensinstasjon i bruk. De tre stasjonsveteranene er klare på at de skal selge drivstoff til konkurransedyktige priser.

– Vi skal være minst like billige som konkurrentene, og gir samme rabatter og gode betingelser som andre. Det er Statoil som leverer drivstoffet og det blir mulig å bruke Statoilkortet på pumpene, sier Jøran Albrigtsen

Les også: Framtiden er elektrisk

Millioninvestering

Trioen mener det er et viktig poeng at Best Express Langnes er byens enste lokaleide stasjon, de andre har eiere på Vestlandet, i USA og Canada. Stasjonen skal bidra til at pengene bokstavelig pumpes tilbake til byen.

– Alt som kommer inn blir i byen og går tilbake til lokalsamfunnet i form av skatter.

De vil ikke ut med hvor mye de har investert i den nye bensinstasjonen, men legger ikke skjul på at det har kostet. De har tro på konseptet.

– Vi snakker om millioninvestering. Tromsø er en by i vekst, det har blitt færre stasjoner og det er konstant knallhard konkurranse.

Les også: Sverres bil ble flammenes rov

CONTAINER: I hver endre av container står to pumper, mens drivstoffet er lagret i tankene imellom. Foto: Tom Benjaminsen
PRISKRIG: Ståle Fladseth, Leif Håkon Hansen og Jøran Albrigtsen er klare til priskrig når de åpner sin nye stasjon ved Jekta. Foto: Tom Benjaminsen
FYLLEROM: Når det begynner å bli tomt i tankene blir tankbiler varslet via Estland om å fylle opp. Foto: Tom Benjaminsen
HJERNEN: Bensinstasjonen «hjerne» befinner seg i dette rommet hvor alt styres via en pc. Foto: Tom Benjaminsen