På Facebook-siden «Hvaler i nord» legges det jevnlig ut bilder og videosnutter av hval, både tatt av lokalbefolkningen og turister. Alle er imidlertid ikke like imponert over måten båtene nærmer seg hvalene på.

Noen har filmet båter som går tett på hvalene og har kommentert det med at båtførerne ikke viser respekt eller tar hensyn:

«Kjære venner som er ute for å se etter hval, dere må huske på retningslinjene for hvalsafari! På mandag så jeg denne båten kjøre med fart rett inn i en gruppe av knølhval. Knølhvalene kunne ikke forhindre kollisjon med båten, og den ble løftet opp litt. Krasjet skjedde på baksiden av båten, og det fryktes at knølhval ble rammet av propellen. Vennligst hold avstand! Det er ikke nødvendig å skade hvalene for å få et flott bilde», heter det i et slikt Facebook-innlegg, som er oversatt fra engelsk.

Tar seg til rette

Leder for turistinformasjonen hos Visit Tromsø, Oda Kvaal-Tanguay, kjenner til problemet med all båttrafikken på yttersiden av Kvaløya og at ikke alle tar tilstrekkelig hensyn til knølhval og spekkhoggere.

Senest for to dager siden var en kollega av henne på hvalsafari som observerte at båter ikke opptrådte i henhold til nasjonale og internasjonale retningslinjer. Det samme opplevde de sist lørdag.

– Vi er klar over det og har opplevd det når vi har vært med på turer selv. I slike tilfeller gir vi beskjed via radiokommunikasjon til båtene som ikke oppfører seg. Vi har gitt innspill og tilbakemeldinger til et par av de kommersielle aktørene som har tatt seg til rette, og vist til retningslinjene som finnes, sier Kvaal-Tanguay.

Arrangerer hvalkurs

Hun mener flertallet av dem som er på hvalsafari oppfører seg ordentlig, men at noen kjører for tett på for å få de beste bildene.

– De fleste er ute etter bilder av halefinnen til knølhvalen, som er selve trofébildet. Vi går ut med informasjon om hvorfor man ikke skal kjøre tett på hvalen. Er man tålmodig får man de bildene man ønsker. Det er viktig å kjenne hvalenes signaler når de blir stresset eller forstyrret og de trekker seg unna. Den fineste opplevelsen får man ved å ligge i ro og vente på at hvalen kommer til deg, i stedet for å følge etter, forklarer Kvaal-Tanguay.

Visit Tromsø samarbeider foreløpig med 11 hvalsafaribedrifter. Nylig arrangerte de hvalkurs for å lære bedriftene om hvordan de skal vise hensyn og hvordan hvalen reagerer på motorlyd, hvor stor hastighet man kan nærme seg hvalen med, og i størst mulig grad bevege seg med og ikke mot hvalen.

– Vi er opptatt av å ta vare på hvalene og påføre dem minst mulig skadevirkninger. Utfordringene i Tromsø-området er at hvalene er så nær en stor befolkningskonsentrasjon, både med tanke på privat- og turistmarkedet. Trange fjorder og liten plass kan skape utfordringer.

- Ta hensyn til egen sikkerhet

Audun Rikardsen, som er professor i arktisk og marinebiologi ved UiT – Norges arktiske universitet og prisbelønt naturfotograf, har selv opplevd lignende situasjoner der båter kjører for nært hvalen. Rikardsen påpeker at det kan være til fare for både hvalen og personene om bord i båten.

Blant annet bør båter holde lav fart om det er hval i området, spesielt om man er ute etter et godt fotomotiv.

- Dersom det ikke er mange andre båter i nærheten og et begrenset antall hvaler i et område, kan man godt nærme seg de og følge etter på litt avstand. Må bør i så fall holde bakkefart på båten og tilnærme seg forsiktig, helst på skrått bakfra og unngå å krysse foran. Man bør også unngå raske turtallsendringer. Da kan man også oppleve at hvalene søker til båten for å «hilse på», og da bør man stoppe båten helt. Da kan man få en opplevelse for livet, noe man aldri oppnår om man «jager på» hvalene, sier Audun Rikardsen.

Maner til folkeskikk

Audun Rikardsen understreker også at de aller fleste som er ute på hvalsafari oppfører seg eksemplarisk. Han tror at mye av årsaken til uvettig kjøring handler om uvitenhet.

- Det er derfor mye viktigere med konstruktiv opplysning om hva man bør gjøre og ikke gjøre, enn bare å kritisere og kjefte på hverandre der ute og utpeke syndebukker. Enkelte er nok vel raske til å dømme andre på tynt grunnlag og bør besinne seg noe, mens andre nok også tar for lite hensyn til både hvalene og sin egen sikkerhet. Vis sunn folkeskikk og gi heller velmenende råd. Det er et fantastisk eventyr som foregår på yttersia nå, så det er flott om flest mulig får en positiv opplevelse med dette på alle måter, mener Rikardsen.

Både nordlys og hval

Turistinformasjonen opplever at turistene som tar kontakt både vil ha med seg nordlys og hvalsafari mens de er i Tromsø. Tidligere var det bare nordlys som sto øverst på turistenes ønskeliste.

– Vi er i den heldige situasjonen å ha den største hvalkonsentrasjonen i verden utenfor Kvaløya på denne tida av året, og det er en informasjon mange har fått med seg. Nå vil turistene ha med seg både nordlyset og hvalene, noe som er med på å øke attraksjonsverdien til Tromsø.

Omsetningsøkning

Besøkstallene for Tromsø turistinformasjon viser at 5.804 var innom i løpet av oktober, som er en økning på 11,8 prosent fra oktober i fjor. Per 11. november har det nedgang fra 4.433 i fjor til 3.317 i år, tilsvarende 11,8 prosent.

– Det skyldes nok både at flere startet å selge turer direkte til gjestene i november, som for eksempel Tromsø Safari, Arctic Guide Service og at vi har fått litt tilbakemelding på Tripadvisor om kø hos oss, så noen unngår å komme innom på grunn av det.

Lederen for turistinformasjonen mener det er vanskelig å si om det er en generell nedgang i ferie- og fritidstrafikken i november før hotelltallene er klare i desember.

– Imidlertid har vi hatt en omsetningsøkning på 69 prosent, og da er det spesielt salget av hvalsafarier som har tatt av, sier Oda Kvaal-Tanguay.

Prisbelønt naturfotograf Audun Rikardsen er selv mye ute til sjøs på jakt etter gode bilder. Han tror at de fleste som kjører for nært hvalene gjør det av uvitenhet og maner derfor til konstruktiv veiledning i stedet for utskjelling. Foto: Privat
De aller fleste som er ute for å få med seg hvalene på yttersia, oppfører seg fint. Flere har derimot observert hvordan enkelte båter er for nærgående. Foto: Ronald Johansen