Vi spurte passasjerer ved Tromsø Lufthavn hva de synes om at regjeringen ønsker å innføre en flyseteavgift på 80 kr per flyreise.

Ny flyseteavgift kan føre til omfattende rutekutt

Dersom den nye flyseteavgiften innføres neste år, kan flere av flyrutene fra Tromsø lufthavn stå i fare for å bli lagt ned.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Mandag kveld ble neste års statsbudsjett presentert. I budsjettet er samarbeidspartiene enige om å innføre en flyseteavgift for passasjerene på 80 kroner per flyreise, noe som vil gi staten en inntekt på 1 milliard kroner.

Flere stiller seg nå kritisk til at nordmenn fra neste år av må betale mer for å fly.

Ikke lønnsomt

Hos Widerøe faller ikke den nye flyseteavgiften i god jord.

– Allerede i dag er mange av rutene helt på grensen til hva som er lønnsomt. Med en slik skatt er det fare for at flere velger å ikke fly, og da blir ikke rutene lenger lønnsomme. Det er en overhengende fare for omfattende rutekutt, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe.

Av totalt 15 innenlandsdestinasjoner fra Tromsø lufthavn flyr Widerøe på hele 13 av rutene. Kongsteien forteller at flyselskapet har begynt en gjennomgang for å se på konsekvensene av avgiften.

– Vi har ikke plukket ut noen ruter ennå, men for å si det slik, er det noen få sterke ruter og veldig mange marginale ruter.

Flere ruter i fare

Kongsteien forteller at kystruten fra Tromsø til Kirkenes er beskyttet av staten.

– Men tilbudet på kommersielle ruter fra Tromsø til blant annet Vadsø, Hammerfest, Evenes, Bodø, Bergen og Trondheim kan stå i fare, sier Kongsteien og fortsetter:

– Det gjelder også for flyrutene Tromsø-Oslo med Norwegian og SAS. De har de samme marginene på sine ruter, hevder han.

– En uting

På Tromsø lufthavn møter iTromsø blant annet flypassasjer Svein Bognar (51) som har reist Oslo-Tromsø og som tirsdag ettermiddag reiste videre til Evenes med Widerøe.

– Jeg synes det er en uting med flere avgifter og ytterligere sugerør ned i kassa til oss reisende. For oss som er ute og reiser mye, og i hvert fall midt i uka i jobben, koster det en del. Det er heller ikke billigbilletter vi reiser på, og det er kjedelig for mange. For dem som kanskje må bruke fly for å komme seg noe sted, blir dette en ekstra skatt, så jeg er ikke noe glad i det, fastslår Bognar.

Avhengig av kortbanenett

Han mener at flybillettene innad i Norge er kostbare nok og synes det er trist dersom flyseteavgiften fører til at Widerøe må kutte i rutene ut til distriktene.

– Jeg skjønner det, og det er et problem. Norge er helt avhengig av kortbanenettet, og derfor er det trist for dem som må bruke fly og som ikke får det tilbudet i fremtiden. Det er synd for distriktene fordi vi trenger å ha folk der ute også, sier Bognar.

Distriktsfiendtlig

Kommunikasjonsdirektøren i Widerøe forteller at flyseteavgiften kommer på toppen av en allerede økt merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, CO₂-avgift og startavgift.

– Det er stein på stein i sekken hvor totaliteten blir ulønnsom. Det er i Nord-Norge og på Vestlandet vi flyr mest, og dette er en distriktsfiendtlig skatt, sier Kongsteien som mener miljøgevinsten er forsvinnende liten ved å innføre den aktuelle avgiften.

– Dette vil føre til at folk setter seg i bilen og kjører én og én. I Nord-Norge er det å fylle opp et fly et bedre alternativ for miljøet.

Han mener også at dyrere flyreiser vil gå ut over verdiskapningen og sysselsettingen i distriktene.

– Et godt flytilbud er utrolig viktig både for å kunne drive næring, ha et godt helsetilbud og ha kontakt med familie. Vi ser også at det er områdene med gode flytilbud som har vekst, mens det er nedgang i områdene som ikke har det, sier han.

For tidlig

Kongsteien mener det er oppsiktsvekkende at det nå skal hentes inn 1 milliard i inntekter på statsbudsjettet – i en bransje som allerede strever.

Lufthavnsjef Jonny Andersen ønsker ikke å kommentere hvordan flyseteavgiften vil kunne påvirke flytrafikken og flytilbudet ved Tromsø lufthavn. Han henviser til Avinor sentralt, som har følgende uttalelse i saken:

– Vi venter på den endelige innstillingen fra finanskomiteen. Det er for tidlig å si noe om konsekvensene generelt eller for Tromsø lufthavn ettersom detaljene i forslaget ikke er kjent.

Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø:
 
TRIST: Flypassasjer Svein Bognar (51) reiste fra Tromsø til Evenes med Widerøe tirsdag ettermiddag. Han synes det er trist dersom dyrere flybilletter rammer rutetilbudet ut til distriktene.
            (Foto: Ingrid Blåsmo Aronsen)

TRIST: Flypassasjer Svein Bognar (51) reiste fra Tromsø til Evenes med Widerøe tirsdag ettermiddag. Han synes det er trist dersom dyrere flybilletter rammer rutetilbudet ut til distriktene.Foto: Ingrid Blåsmo Aronsen

DISTRIKTSFIENDTLIG: Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, mener flyseteavgiften er en distriktsfiendtlig skatt. Foto: Avinor

DISTRIKTSFIENDTLIG: Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, mener flyseteavgiften er en distriktsfiendtlig skatt. Foto: Avinor

Leses nå