Det er i hvert fall noe av hensikten med at Sentrumsforeningen nå flytter «hjemmefra» og lanserer en helt egen nettside og informasjonsportal.

– Det er den største omleggingen vi har gjort i Sentrumsforeningen, og vi håper at den skal bidra til å gjøre foreningen og dens medlemmer mer synlige, sier Lena Nymark i Sentrumsforeningen.

Hun understreker at Sentrumsforeningen fortsatt vil være et «underbruk» av Næringsforeningen, men at man ønsker å fremstå som mer relevant for dem som søker informasjon om det som skjer i bysentrum.

Les også: Her er kjøpesentrenes planer for julehandelen

Næringsforeningen for bred

– Næringsforeningen er en stor organisasjon som arbeider veldig bredt – både geografisk og næringspolitisk. Vi ønsker en mer spisset og direkte informasjon om det som skjer i sentrum, sier Nymark.

Onsdag morgen ble de nye nettsidene til foreningen presentert på et medlemsmøte – og reaksjonen på omleggingen var udelt positiv fra medlemmene.

– Vi får en tydeligere profil med bedre og mer oppdatert informasjon om det som skjer og om medlemmene i foreningen, sier gullsmed Elin Wintervold.

Les kommentaren: «Kassadama på Rimi» er blitt et slags bilde på lavstatus i Norge. Og det irriterer meg på utrolig mange nivåer.

Mer tydelig

Hun får støtte fra Cathrine Krane Wassmyr fra Kranes Galleri.

– Vi får en sterkere branding, og den nye designen på nettsidene er et kult og moderne løft som vi trengte, sier hun.

Mona Abelsen fra M.A.S. tror at en mer rendyrket og tydelig profil for Sentrumsforeningen kan være med på å lokke flere kunder til sentrum.

– På sikt tror jeg at de som i dag stopper på Langnes eller på Pyramiden vil kunne lokkes inn til byen når de får den informasjonen de trenger om hvilke tilbud som finnes her, sier hun.

Nettopp konkurransen med Jekta, Langnes og Pyramiden er en av grunnene til at de nye nettsidene blir lansert, sier Lena Nymark.

Les også: Her kan kundene betale med mobilen

Konkurranse fra kjøpesenter

– Vi har sterke konkurrenter på Langnes og i Tromsdalen – og i forbindelsen med lanseringen av vårt nye sentrumskonsept så har vi prøvd å finne ut hva sentrum har og som kjøpesentrene IKKE har, sier hun.

Til sin hjelp i lanseringen har Sentrumsforeningen hatt reklamebyrådet Rød Tråd.

– Vi har prøvd å lage en profil der vi tar med det som vi oppfatter som det viktigste med sentrum – at det er handel og aktiviteter med en ekstra dimensjon, sier Thomas Eskildsen i Rød Tråd.

Han nevner TIFF, Smak-festivalen, Rakettnatt og andre sentrumsaktiviteter som er med på å vitalisere sentrum.

– Sentrum er ikke strømlinjeformet – det er et veldig sammensatt mangfold som kjøpesentrene ikke kan vise til, sier han.

Kalender

I Sentrumsforeningen er det i dag cirka 110 medlemmer – og i overkant av 150 dersom Nerstrandas butikker regnes enkeltvis.

– Den nye profilen skal samle oss og vise oss fram som gruppe – og fortelle om det som spesifikt skjer i sentrum. Derfor vil vi også ha en kalender der man kan få informasjon om ting og aktiviteter som skjer i byen, sier Lena Nymark.

De nye nettsidene til Sentrumsforeningen er allerede oppe og går.