På kaia i Tromsø ankommer en kald og fornøyd gjeng som nettopp har vært på hvalsafari.

– It was amazing! utbryter de, oppstilt for bilde på den lille landgangen.

– Attraktiv destinasjon

Til sammen utgjør den lille dunkledde delegasjonen representanter for den britiske event- og reiselivsbransjen. Tilbake fra hvalsafarien har de gjort den første av flere Tromsø-opplevelser de skal få være med på denne helgen.

– Tromsø har et fantastisk potensial som destinasjon, sier Susie Hawood, journalist for C & IT, et av de største magasinene for forretningsreisemarkedet.

– Det er kort vei fra Storbritannia, vi har direktefly til Tromsø, og her kan man få vinteropplevelser som markedet er ute etter.

– Det er min første reise til Norge, og så langt er det tommelen opp for opplevelsen i Tromsø, sier Hawood.

Les også: Advarer mot å stenge for hvalen

«Wow»-faktor

Fra 27.–30. november skal representantene for de åtte britiske reiselivsbedriftene oppleve noen av Tromsøs flotteste reiselivsattraksjoner.

– For at de skal kunne selge inn Tromsø som attraktivt til sine kunder, må de selv ha opplevd de fantastiske og varierte attraksjonene vi har å by på, sier Trude Pettersen, Kongressjef for Visit Tromsø.

Sammen med Innovasjon Norge og Norwegian har et nettverk av 26 reiselivsoperatører i Nord-Norge finansiert reise og opphold for delegasjonen.

– Nå har de opplevd å se hvaler utenfor Kvaløy, og selv bli forbløffet over det fantastiske synet. Det de tar med seg hjem fra denne helga, er viktig for hvordan Tromsø kan selges inn som destinasjon senere.

Les også: Vil ha flere sommerturister

Styrke kunnskapen

Ifølge Innovasjon Norge kommer hele 10 prosent av de utenlandske møte- og konferansebesøkende fra Storbritannia.

– Vi ser et behov for å styrke kjennskapen til Norge som møte- og konferansedestinasjon, og vi vet av erfaring at visningsturer som denne gir gode utslag.

– Mange briter har en drøm om å se nordlyset og oppleve ordentlig norsk vinter, derfor er det svært attraktivt med møte- og konferansepakker som inkluderer spennende vinteraktiviteter, forteller Britt Gorniok, Project Manager Active holidays & Meetings ved Innovasjon Norges kontor i London.

At visningsturen skjer nå, er ingen tilfeldighet. Den svake krona gjør den allerede korte reisen til det eksotiske nordnorske vinterlandskapet enda billigere – og det byr på unike muligheter for å selge blant annet Tromsø inn som møte- og konferansedestinasjon nummer én.

– Den britiske økonomien er sterk, og mange bedrifter sier de vil arrangere flere events i 2016. Her må vi smi mens jernet er varmt, og vise fram det beste vi har å by på. Nå på vinterhalvåret er Tromsø et svært spennende reisemål som byr på opplevelser utenom det vanlige, sier Gorniok.

Les også: Nordnorsk Reiseliv AS har fått ny direktør

VAKKERT: Trude Pettersen guider de britiske besøkende. – Dette er en attraktiv destinasjon for våre kunder, sier Azahar Hussain, som representerer Fingerprint Events, med kunder fra EU, Storbritannia og USA.
RESPEKTFULLE: – Hvalsafarien var vakker, både på grunn av hvaler og landskap. Jeg likte særlig at vi holdt oss på respektfull avstand, sier journalist for C & IT, Susie Hawood.