– Dette tok vi i bruk allerede 1. september. Da ble det innført på alle norske flyplasser, forteller Olaf Kvaal, ansvarshavende for sikkerhet hos Avinor på Tromsø lufthavn Langnes.

Kontrollmetoden foregår ved at vekterne stryker passasjerene over hendene og rundt livet med en liten lapp som er seks centimeter lang og 2,5 centimeter bred. Deretter puttes lappen inn i en ETD-maskin, en partikkeldetektor som i løpet av få sekunder vil gi svar på om passasjeren har vært i kontakt med sprengstoff.

– Ekstra sikkerhet

Ifølge Kvaal har den nye metoden, som ble innført som et ledd i harmoniseringen med EU-reglementet for sikkerhet på flyplasser, blitt tatt god imot av de reisende ved Tromsø lufthavn Langnes.

– Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive. Dette er en ekstra sikkerhet for de reisende. Dessuten er det en mer lettvint måte både for de reisende og de i Securitas som foretar sikkerhetskontrollen, forklarer Kvaal.

Slipper kroppsvisitering

Den nye metoden betyr nemlig at passasjerer som nå blir plukket ut til tilfeldig sjekk i sikkerhetskontrollen ikke lenger blir kroppsvisitert.

– Før innebar dette at de måtte ta av seg på skoene, samtidig som de ble kroppsvisitert ved håndkontroll. Den nye metoden har nå avløst dette, forteller han.

Kvaal kan fortelle at Tromsø lufthavn Langnes siden september har vært i besittelse av seks slike maskiner til å gjennomføre den nye kontrollen.

– De maskinene er veldig sensitive, men foreløpig har vi ikke hatt noe utslag på dem, avslører han.