Banksjef Lars Nymo Trulsen sier at tallene er klare. Når oppgjørets time kommer en gang ut på nyåret, er det 40 prosent av kundene som ikke har penger til å betale regningene.

LES MER: Nøler ikke med å ta trekk i lønn og trygd dersom du ikke gjør opp for deg

Minimumsbeløpet

– En fersk undersøkelse Sparebanken Nord-Norge har utført, viser at seks av ti betaler det de skylder kredittkortselskapet. Mer skremmende er det at 30 prosent kun betaler minimumsbeløpet ved forfall – som oftest noen hundrelapper. Restgjelden blir gjort opp i avdrag, sier SNN-sjefen.

Ifølge Nymo Trulsen har 10 prosent av kortbrukerne ingen mulighet til å gjøre opp for seg. Selv om mange finner langsiktige løsninger, er det likevel noen som havner i klørne på namsmannen.

Bruker kredittkort

I den samme undersøkelsen banken har fått gjennomført, kommer det fram at 15 prosent bruker kredittkort når de gjennomfører julehandelen. Av disse opplyser flere at de frykter dårligere økonomiske rammer over nyttår.

– Tromsøfolk bruker i snitt 7.700 kroner ekstra i ukene før jul. Og vi i nord bruker mest. En av grunnene kan være «halv skatt» på desemberlønnen. De frigir ekstra midler for de fleste av oss, sier Nymo Trulsen

Grense på 50.000

Han sier videre at de fleste bankkundene har en kredittgrense på 50.000 kroner. Selv om spørreundersøkelsen ikke gjengir forbruk, konkluderer banksjefen med at de aller fleste ikke er i nærheten av å bruke så mye av kreditten.

– Et overforbruk er i første omgang en sak mellom kunden og banken. Likevel tar det tid før vi kommer på banen. Dersom kunden betaler minimumsbeløpet, er det ingen varsellamper som blinker. Sånn sett kan det ta måneder før vi får kjennskap til problemet, erkjenner Lars Nymo Trulsen.

Setter av penger

Banksjef i Danske Bank, Kenneth Alexandre, viser også til en undersøkelse gjort av banken:

– Den avslører at drøyt halvparten av de spurte ikke har satt av minst to månedslønninger til uforutsette utgifter. Samtidig erkjenner hele 43 prosent at de ikke har penger i bakhånd.

– Når vi avdekker uregelmessigheter eller kundene kontakter oss for å få hjelp, gir banken rådgivning for å løse utfordringene som er oppstått.

En forsikring

Alexandre understreker at det ikke bare kan være negative konsekvenser i kjølvannet av overdreven kredittkortbruk.

– For kunder som handler på nett, er kredittkortet en slags kjøpsforsikring som trer i kraft dersom det forekommer svindel.

– Men uansett er det nødvendig å bruke fornuft. Kortgjeld er en kortsiktig gjeld. Det er noe man påtar seg for så å betale alt tilbake på kort sikt, sier Kenneth Alexandre.