Fredag 27. november var det flere tusen som tok turen til byens kjøpesentre for å sikre seg gode tilbudsvarer.

Jekta startet dagen med gratis frokost for sine kunder og allerede klokken 10.30 hadde 4.000 mennesker vært innom Jekta. Klokken 15.00 hadde tallet steget til 14.000.

– Vi hadde en jevn strøm med folk fra morgen til kveld. Dette er jo en liten kick-off for bedriftene før jula setter inn, sier senterleder for Jekta, Laila Myrvang.

Økning på 65 prosent

Totalt gjennom hele dagen var det 28.200 besøkende på Jekta. På samme dag i fjor var det 17.500.

– Vi hadde en økning på 65 prosent sammenlignet med i fjor, men da hadde «Black Friday»-konseptet så vidt startet, forklarer Myrvang.

Over 16 mill. i omsetrning

På en ordinær fredag har Jekta omtrent 15.000 besøkende, og da kjøpesenteret åpnet dørene for første gang var det 30.000 mennesker innom.

– Vi hadde en omsetning på 16,7 millioner kroner, men det er en økning på seks millioner kroner i forhold til «Black Friday» i fjor, sier Myrvang.

– Det er slike dager som er artig å drive med handel, legger hun til.

– «Lillebroren»

På Nerstranda hadde de cirka 9.100 besøkende. Dette er en økning på omtrent 30 prosent sammenlignet med en ordinær fredag.

– Vi ligger opp mot «Black Friday» i fjor og det er vi godt fornøyd med. Vi er jo «lillebroren» i forhold til de store nasjonale kjedene, sier senterleder ved Nerstranda Veronica Evertsen.

Hun kan avsløre at Nerstranda hadde en omsetning på 2,7 millioner kroner.

Mer enn doblet

Sammenlignet med «Black Friday» i fjor, økte omsetningen på Pyramiden i Tromsdalen med 55 prosent.

– Det var vel 6.500 besøkende hos oss på fredag. Det er større enn en vanlig fredag, sier senterleder på Pyramiden, Marit Stokmo.

Hun kan fortelle at de satset større på arrangementet i år, og at de er strålende fornøyd med resultatet.

– Det er veldig stas, og selvfølgelig ekstra artig. Vi er blide og fornøyde, sier hun.