For en måneds tid siden var Karoline Kallbekken (24) på Tromsø bibliotek og byarkiv for å låne seg noen filmer. I dag måtte hun bokstavelig talt betale for det.

– Jeg har lånt noen filmer der, og så har vi vært bortreist og litt sånn, så jeg har rett og slett glemt av å levere dem tilbake. I dag fikk jeg plutselig en faktura fra biblioteket på 9.700 kroner, sier Kallbekken.

24-åringen forteller at hun ble satt ut da hun så den dyre regningen.

– Jeg ble livredd og kjente jeg fikk vondt i magen da jeg så det – det er mye penger. Ikke har jeg fått noe purring eller lignende heller, sier Kallbekken.

Hun skal ha fått informasjon om det forfalte lånet på mail, men har oppdaget at den ikke er operativ.

Skal be på knærne

Det er omtrent 20 filmer det er snakk om som skulle vært levert for en måned siden. For hver film er det et gebyr på mellom 250 og 440 kroner å betale for forsinkelsen.

– Det synes jeg er ganske mye. Det er jo et bibliotek, og det er mye studenter der, så man skulle ikke tro de tok så mye på purringer. Det er jo nesten mer enn husleia, sier Kallbekken.

Hun har ikke vært i kontakt med biblioteket, men skal dit i morgen tidlig.

– Jeg får dra dit og be på mine knær. Heldigvis står det nederst at hvis vi får levert filmene, så trenger vi bare betale purregebyret, sier 24-åringen. Hun har lånt filmer på biblioteket flere ganger tidligere, men har aldri opplevd noe lignende.

Eget ansvar

Biblioteksjef Paul Henrik Kielland kjenner ikke til den konkrete saken, men har vært borti flere lignende saker tidligere.

– Det hørtes ut som en kraftig faktura. Det er sånn at det er noen purrerutiner når man ikke leverer det man har lånt som skal sikre at andre også får låne filmene eller bøkene. Det går an å sette på et varsel slik at man får beskjed fra oss to dager før lånet går ut, men det må man gjøre selv. På film får man dessuten flere purringer over en periode, og når det har gått fire uker, kommer det en faktura. Da er det kommunens fakturasenter som overtar ansvaret for å få inn pengene, sier Kielland.

På film er det vanligvis en ukes lånetid, og den kan forlenges dersom man ønsker det.

– Vi har en del diskusjoner med folk som klager på at de ikke har fått eller ikke har lest mailene de har fått med purringer. Da må vi bare si at det er eget ansvar å sjekke at er i orden. Heldigvis er problemet enkelt å løse: Det er bare å levere det man har lånt tilbake, så trenger man bare betale purregebyret, og det er et adskillig mindre beløp, sier Kielland.