Fulle handlekurver, stappfulle bæreposer og travle bein skritter fra butikk til butikk. Det er hektisk på Nord-Norges største kjøpesenter nå rett før jul, og ennå er ikke kjøpetoppen nådd.

– Fra julehandelen startet til nå har vi hatt en vekst i antall besøkende på ti prosent sammenlignet med i fjor. I helgen har vi over 20.000 besøkende, og det handler om store tall denne perioden. Hittil i desember har vi hatt en omsetningsvekst på over fem prosent. Det er spesielt elektronikk og sport som har stor vekst i år, sier senterleder Laila Myrvang.

Vekst i alle bransjer

Til tross for at mange nå kan senke skuldrene, er det fortsatt flere som ikke er ferdig med årets julegaver. 22. desember er den desidert største handelsdagen i året hvor man vil omsette for nærmere 3,3 milliarder kroner. Den tendensen ser man også i nord.

– Det handles også en del julegaver i siste-liten på julaften, og det er spesielt gull, ur og sportsbutikker som merker denne tendensen. I tillegg vil man gjerne ha friske blomster til kvelden, så blomsterbransjen går også bra, sier senterleder Marit Stokmo ved Amfi Pyramiden, som kan rapportere om en stor økning i årets julehandel på åtte prosent, og med 33.000 besøkende sist uke.

Også på Nerstranda har man hatt en vekst på 3,3 prosent hittil i desember, med 100.000 besøkende i julemåneden.

– Det er ekstra god stemning på senteret nå, med hektiske dager for butikkene. Det er spesielt kosmetikk, blomster og undertøy som det går mest av nå, sier senterleder Veronica Evertsen.

Nord-Norge holder koken

Ifølge oppdaterte SSB-tall bruker vi i Troms totalt 10.780,- kroner per innbygger på årets julehandel, noe som er over landssnittet. Mens resten av landet har sett en nedgang i julehandelen på 3,3 prosent, er nedgangen i nord kun på 0,3 prosent.

– Folk i nord holder trykket oppe, og julehandelen går som det normalt pleier uavhengig av Black Friday i november. Tallene viser at vi ikke kjøper mer i volum enn før, men på grunn av prisøkning og lav kronekurs, så blir varene dyrene, sier bransjedirektør Bror Stende i hovedorganisasjonen Virke.

Stort kjøpepress

Hele 66 prosent av oss kjenner på et stort gavepress, og gavehaugen vokser stadig. I år er det spesielt kvinnene og barna som får de dyreste pakkene under treet, og det er særlig besteforeldre som slår på stortromma, viser årets julehandelundersøkelse til DNB, utført av IPSOS. Leketøysbutikkene mer enn tredobler omsetningen sin i desember.

– Barna får i år gaver til 12,5 milliarder kroner, noe som er langt mer enn i fjor. I tillegg får også kvinnen langt dyrere gave enn mannen. Vi vet også at de fleste av oss opplever et stort kjøpepress, samtidig som vi mener at gavehaugen til barna er for stor. Som voksne er vi ansvarlige for å snu et selvskapt problem, og jeg vil oppfordre til måtehold. Ikke tenk så mye på beløpet og antall gaver, fokuser i stedet på å gi noe som man har lyst til å gi, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl ved DNB.

Advarer mot kreditt

De færreste av oss setter opp et eget julebudsjett, og mange handler inn til jul med kredittkort. Til tross for at mange oppgir at de vil betale hele regningen ved forfall, er det særlig unge som ikke makter å betale for kjøpefesten, ifølge undersøkelsen fra DNB.

– Det er veldig urovekkende at 17 prosent oppgir at de ikke vil ha penger til å betale for seg. Det viser en slapp holdning til økonomi og manglende forståelse av at kredittkjøp faktisk er ekstremt dyrt med løpende renter. Unge mennesker skylder i dag over en milliard kroner i inkasso, og det er alvorlig. Hovedregelen er at man ikke skal bruke penger man ikke har, kan du ikke betale regningen så skal du heller ikke dra kortet, sier Sandmæl.