Tromsøfolk belmer «sjampis» i julemåneden

Tromsøfolk drikker stadig mer bobler. Tall fra Vinmonopolet viser at vi i desember hiver innpå flere titall tusen flasker musserende viner.

musserende: Tromsøfolk handler og nyter musserende viner mer enn noen gang. Butikksjef på Jekta-polet, Stig Skogeng, har nok med å fylle hyllene for nyttårsaften. Foto: John Strandmo

nyheter

LANGNES: Butikksjef Stig Skogeng på Jekta-polet presiserer at salget av musserende viner har steget jevnt i hele år. Men i november og desember, er økningen på hele 15 prosent.

Størst i nord

Utsalget på kjøpesenteret er det største i våre to, nordligste fylker. Det betyr at Skogeng & Co selger drøyt 14.000 flasker sprudlevann i år. Det alene tilsvarer 3–4 glass til hver tromsøværing.

– Blant de musserende vinene, er prosecco mest etterspurt. 60–70 prosent av totalsalget hos oss er en Glera-vin. Spesielt de yngste kundene foretrekker prosecco og har byttet ut rødvin og rusbrus med bobler og hvite viner. Her ligger hovedårsaken til vår økning, sier Skogeng.

Les også: Slik er Vinmonopolets åpningstider i julen.

Stadige påfyll

Da iTromsø besøkte utsalget i formiddag, var butikksjefen i full gang med å stable musserende viner i hyllene. Rundt ham sto et titall kunder som alle jaktet på bobler til nyttårsaften.

– Det er ingen tvil om at salget tar seg opp i ukene før årsskiftet. Faktisk skjer det allerede i november. Mange har sine favoritter, mens andre søker etter nye varianter.

34.000 flasker

En fylkesoversikt fra Vinmonopolet – tall fra fjoråret – viser at folk i Troms konsumerte nærmere 24.000 liter musserende – tilsvarende drøye 34.000 flasker. Dermed havner vi litt under midten på statistikken.

Ferske takk fra Jekta-polet viser at Skogeng sørger for å levere nesten halvparten – drøye 10.000 liter.

Les også: Jule- og nyttårsbobler.

Lettere varianter

– Tromsøfolk er ikke annerledes enn resten av befolkningen. De går fra sterke og tunge drikker, til de lettere variantene.

– Men også ølsalget har steget betydelig i år – hele 30 prosent. Også her jakter kundene nye merker – i takt med at mikrobryggeriene og hjemmebryggingen øker raskt, sier Stig Skogeng som presiserer at i ettermiddag stenger polet for året.