Omsetningen for sentrumssenteret for fjoråret endte på 415 millioner kroner. Det er en nedgang på 1,2 prosent.

Besøkstallet ligger på samme nivå som året før, og 1.975.000 personer var innom Nerstranda i løpet av 2015.

– Jeg synes leietakerne våre har gjort en fantastisk jobb. Vi har hatt hele fem konkurser og det har vært en tøff snuoperasjon for alle som jobber her. Alle har stått på og hatt fokus på service og jeg synes leveransen er bra, forteller senterleder Veronica Evertsen til iTromsø.

Les også: Vi handlet for millardbeløp på Jekta i 2015

Stengt kafé

Hun er ikke i tvil om hva som er årsaken til den negative veksten.

– Den soleklare årsaken til minustallene er at vi var uten kafé i nærmere ti måneder i fjor. Men tall er bare tall, og omsetningen fra 2014 var på 419 millioner, så når man ser på det er det ikke snakk om de store tallene.

Les også: Slik er nye Kaffebønna

Best i desember

Desember skiller seg ut som den beste handelsmåneden og i årets siste måned opplevde Nerstranda en vekst på 6,1 prosent mot samme måned i 2014.

– Desember var en god måned, og jeg har fått mange tilbakemeldinger på at det var mange turister de siste to ukene før jul og i romjula. Jeg tror også at økningen i sentrumshandelen kan ha sammenheng med at flere tar turen til sentrum fordi vi sentrumsbutikkene imellom har hatt et tettere samarbeid. I tillegg begynte vi med gratis parkering på ettermiddagene, forklarer Evertsen.

Les også: Over dobbelt så mange juleturister

Økende besøk

I 2013 var besøkstallet på Nerstranda på 1,3 millioner. I 2012 var besøkstallet på 1,65 millioner, det samme året som Jekta storsenter åpnet dørene.