VG har i dag to journalister og en fotograf som dekker Nord-Norge fra kontoret i Grønnegata. Avisen har også lokalkontorer i Bergen og Trondheim med samme bemanning.

Sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen kan torsdag kveld bekrefte at stillingene kuttes som en følge av store nedskjæringer hos mediehuset.

- Dette skjer som følge av en nedskjæring på 40 årsverk som vi er nødt til å foreta oss. Dette er nødvendige kostbesparelser, forklarer Pedersen.

Fra tidligere har også Dagbladet og Aftenposten har lagt ned sine lokalkontorer i Nord-Norge.

I fjor mistet Norsk Journalistlag 283 medlemmer og det ligger an til at like mange kan miste jobben i løpet av 2016.

Diskuterer sluttpakker

Pedersen ønsker ikke kommentere bakgrunnen for at nettopp Tromsø-kontoret ble valgt, men sier det er en del av en større nedskjæring.

- Det går inn i en helhet. Det er tøffe tider i bransjen og dette er dessverre den beste måten å spare penger på, forteller han til iTromsø.

Det var i november i fjor at de ansatte i VG og VGTV først fikk beskjed fra ledelsen om at mediehuset ville være nødt til å kutte stillinger.

Nedbemanningen skal nå gjennomføres ved hjelp av frivillighet gjennom sluttpakker i både VG og VGTV.

Disse forhandlingene vil påbegynnes umiddelbart og kuttene er planlagt gjennomført i løpet av året.

Tilbys Oslo-jobb

Nyvalgt klubbleder, Tor-Erling Thømt Rud, sier det er trist at Tromsø-kontoret legges ned.

- Det er svært beklagelig at ledelsen er nødt til å ta det skrittet å legge ned avdelingskontorene, de har vært et viktig bidrag i den totale VG-journalistikken, sier Thømt Rud til iTromsø.

Han legger dog til at samtlige journalister ved Tromsø-kontoret vil få tilbud om jobb i Oslo.

- Den med lengst ansienitet vil få en sluttpakke tilsvarende 16 måneders lønn, mens resten vil bli tilbudt jobb i redaksjonen i Akersgata, opplyser han.

Digital nedgang

Ifølge Klassekampen var 2015 for VGs sjefredaktør preget av både oppturer og nedturer. Avisa skrev at en av de største nedturene, i tillegg til bemanningsreduksjonene og det vedvarende opplagsfallet for papiravisa, var at veksten i de digitale inntektene stoppet opp.

– Faktisk har vi hatt en betydelig nedgang i digitale inntekter i 2015 sammenlignet med året før, sa Pedersen til Klassekampen.

Avisa skrev onsdag at Schibsted Norge, som eier VG, Aftenposten og fire store regionaviser, fikk i tredje kvartal 2015 en nedgang i digitale annonseinntekter på fire prosent sammenlignet med året før. Størst nedgang fikk VG, med et fall på ni prosent i digitalinntekter samme kvartal. Fram til oktober i fjor hadde VG 55 millioner kroner mindre i digitale inntekter sammenlignet med året før.

Pedersen uttrykte til avisa at han er svært bekymret for utviklingen, siden det er inntektene fra nett som skal sikre at VG fortsatt er liv laga når papiravisa en dag fases ut.