Det voldsomme kaldværet har de siste dagene ført til dårligere luftkvalitet i Tromsø. Leder for byutviklingskomiteen, Ingrid Marie Kielland, håper veiprising svir nok til at bilene blir stående.

Hun har kalt inn til høring om 26. januar der byutviklingskomiteen skal drøfte ny klima- og miljøplan for Tromsø kommune, og håper at veiprising er et av forslagene som blir debattert.

Avgiftskåte

Gruppeleder for Tromsø Frp, Anni Skogman, er verken imponert eller overrasket over forslaget.

– Veiprising er en uting, og dette viser bare hvor avgiftskåte byrådet er. SV, Ap og Rødt er avgiftskåte hele gjengen, og dette er bare nok et forsøk fra byrådet på å få mer penger fra innbyggerne, slik at de kan bestemme mer, sier hun.

Skogman tviler også på at luften er som dårlig som Kielland hevder.

– Jeg stoler ikke på målingene som viser hvor dårlig luftkvaliteten er i Tromsø. Jeg vet at målerne i alle fall før har vært plassert på plasser hvor luftkvaliteten er aller dårligst, og derfor ikke er representativ for hele byen. Jeg vil se de målingene selv, og vite hvor målerne har stått før jeg har noe tro på dette, sier Skogman.

LES OGSÅ Slår alarm om kraftig forurenset luft i Tromsø (iTromsø Pluss)

Kritisk til gratis buss

Hun mener det er fint om folk tar mer buss men er kritisk til at kommunen fredag skal ta regninga for bussbillettene til folk.

– Hva med de som bruker krykker eller sitter i rullestol og ikke kan bruke bussen? På den ene siden er det fint om folk tar mer buss, men på den andre siden så er det ikke alle som kan ta bussen, og er det da riktig at alle i Tromsø skal betale for de som får gratis buss i dag? Spør Skogman, som også legger til at hun synes bedre kollektivtransport er positivt.

– Det viktigste er at folk får bestemme selv når de vil kjøre bil og når de vil ta buss, avslutter Skogman.

Godt initiativ

Gruppeleder i for Tromsø Høyre, Erlend Svardal Bøe synes det er positivt at Kielland tar initiativ for å bedre luftkvaliteten, men han er mot veiprising.

– Tromsø Høyre har programfestet at vi ikke ønsker rushtidsavgift eller veiprising. Vi er ikke enig med byrådet om alt, men jeg håper vi kan finne noen gode løsninger sammen for å bedre luftkvaliteten for innbyggerne i Tromsø.

Bøe mener også at regjeringen har tatt noen viktige grep.

– Regjeringen har gitt masse midler til kollektivtransport i Tromsø som har gitt 250 nye avganger og billigere buss, og som viser at miljø blir tatt på alvor, forteller han.

Det må gjøre vondt

Miljøpartiet de Grønnes Barbara Karin Vögele er klar på sin støtte til forslaget om veiprising.

– Miljøpartiet har snakket om veiprising siden jeg kom til Norge i 1999. Det er en rask måte å redusere trafikken. Jeg mener vi kan prøve rushtidsavgift i to år, og så bomring i to. Så kan vi evaluere, og permanent innføre tiltaket som fungerer best, sier hun.

Vögele mener gevinsten med å redusere biltrafikken er enorm.

– Hvis færre kjører bil, vil flere kunne sykle og gå. Det gjør at de aller sykeste, som reagerer på svevestøvet vil kunne komme seg ut, og Tromsø vil bli en tryggere by med mindre trafikkulykker og mindre svevestøv.

– Det holder ikke å bare prate. Vi må innføre tiltak nå, og det må gjøre vondt. Det må føles. Folk må bli nødt til å la bilen bli stående, slik at Tromsø kan bli en grønnere og bedre by for alle som bor her, forteller Vögele.

Venstre vil øke avgiftene

Morten Skandfer (V), forteller at Venstre er for enkelte former for veiprising.

– Venstre har programfestet at de ønsker brukerbetaling for transportsystemet i Tromsø, og vil at den skal være høyere enn det som er i dag gjennom drivstoffutgifta. Drivstoffavgifta er ineffektiv, og utløser lite midler fra staten, sier Skandfer.

Han sier at mye likevel har skjedd siden Venstre vedtok partiprogrammet sitt.

– Vi må ta inn over oss at vi har fått en Paris-avtale som vil føre til skjerpede krav for å få redusert utslipp, og vi må ta innover oss de enorme mengdene svevestøv som komme i Tromsø hver vinter når det blir kaldt. Derfor er vi åpne for å se på våre egne standpunkt både under høringen i kommunen og på årsmøtet vårt, sier Skandfer.

MOT VEIPRISING: Anni Skogman (Frp) Foto: Ronald Johansen
MOT VEIPRISING: Erlend Bøe Foto: Privat
FOR ENKELTE FORMER FOR VEIPRISING: Morten Skandfer Foto: Tor Farstad, Tor Farstad