– Folk har en tendens til å være svært så seriøs på slike kjøp- og salgsgrupper, derfor tenkte jeg det kunne være litt artig med en tulleannonse, forklarer Kristian Gundersen.

Det var tidlig søndag ettermiddag han la det egendesignede pepperkakehuset, som han og kona lagde og pyntet til jul, ut for salg på Facebook-gruppe Kjøp og salg i Tromsø. Med en prislapp på tre kroner forsøkte tromsømannen å få solgt unna pepperkakehuset ved å utforme annonsen som en ekte boligsalgsannonse.

Stor respons

«Velkommen til denne innholdsrike og meget barnevennlige beliggende eneboligen i Tromsø. Boligen går over ett plan – hovedplan. Hovedplanet innehar stor og romslig entré med gode garderobemuligheter. Stuen fremstår lys og trivelig hvor du har rikelig med plass til både TV/sofakrok og spisestuebord», skriver Gundersen i annonsen, som også inneholder byggeår, bruksareal, tomteareal og alle opplysninger man normalt finner i en boligannonse.

– Jeg klipte og limte fra en vanlig boligannonse og endret deretter målene slik at de passet til pepperkakehuset, forklarer Gundersen.

Den kreative annonsen fikk stor respons i kjøp- og salgsgruppa, der mange fulgte opp med spørsmål i samme stil ved å etterspørre blant annet plantegning, visningstidspunkt og eventuelle muligheter for vedfyring.

Sanerte huset

Til tross for at pepperkakehuset var hjemmelagd og hadde en prisantydning på skarve tre kroner, fikk han ikke solgt byggverket.

– Den konkrete interessen uteble. Det fristet nok lite med gammel pepperkake og inntørket godteri, forklarer Gundersen, som heller ikke følte seg fristet til å spise huset selv.

– Nei. Jeg vil leve et litt sunnere liv, så da passet det dårlig med pepperkakehus, påpeker han.

Ettersom han ikke fikk inn noen bud på pepperkakehuset, valgte han og kona å gå til et drastisk skritt søndag kveld.

– Huset ble sanert, avslører han.

KREATIV: Kristian Gundersen driver til vanlig fotostudiet Siste Skanse. Her er han avbildet sammen med TIFF-sjef Martha Otte og Vibeke Olsen i Bymisjonen. Foto: John Strandmo