Det opplyser Jonas Bäckstrand, etterforskningsleder ved den svenske Statens Haverikommission.

– Vi ønsker ikke å spekulere i hva som kan være årsaken. Vi har alt for lite informasjon for å kunne si noe om det, sier han til iTromsø.

Den svenske havarikommisjonen satte i gang arbeidet med å analysere ulykken allerede samme dag som den inntraff, men det er altfor tidlig til å si noe om mulige grunner til at flyet havarerte.

For tidlig å konkludere

– Det pågår en teknisk undersökning, sier Bäckstrand.

Det var et fraktfly fra selskapet West Atlantic med to personer om bord som styrtet natt til fredag den 8. januar. Like etter midnatt ble det sendt ut nødanrop fra flyet – som forsvant fra radaren like etterpå.

Vraket etter flyet ble senere funnet like øst for den norske grensa ved innsjøen Akkajaure i Norrbotten i Sverige.

Omfattende analyse

Foreløpige analyser har vist at flyet krasjet i bakken i svært høy hastighet.

– Vi kommer til å hente inn radar- og radiodata for å analysere dette, opplyser Bäckstrand.

Redningsmannskaper og etterforskere fra havarikommisjonen har arbeidet på ulykkesstedet siden fredag ettermiddag.

– Vi har klart å lokalisere begge de «sorte boksene» – ferdskriveren og taleregistratoren. Ferdskriveren er skadet, og våre tekniske etterforskere jobber nå med å undersøke den for å finne ut om minneenheten er intakt.

Teknisk utfordrende

Den andre svarte boksen er imidlertid ødelagt og minneenheten i den er ikke blitt funnet på ulykkesstedet.

– Vi fortsetter arbeidet med å etterforske ulykken også på andre måter – og planlegger å publisere en fullstendig rapport i løpet av 12 måneder, sier Bäckstrand avslutningsvis..

UTILGJENGELIG: Ulykkesstedet (i den røde ringen) ligger like ved norskegrensa – ikke langt fra Sveriges høyeste fjell Kebnekaise (gul ring).