Forrige fredag lanserte kommunen gratis bybuss i forbindelse med at forurensing i byen førte til helsefarlig luftkvalitet.

Kort frist gjorde at det ikke ble billettløs buss, og løsningen ble at passasjerer kunne levere inn billetten på Rådhuset for å få refusjon.

Viktig budskap

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), forteller at hittil har omtrent 150 personer levert sin billett for refusjon.

– Det viktigste for meg var å få ut budskapet om hvor viktig det var at folk skulle la bilen stå denne dagen. Vi vil få noen slike dager i løpet av et år hvor luftforurensingen er på et så høyt nivå at det er helseskadelig. Tromsø har stilt seg i en slik posisjon at vi har få virkemidler å bruke, vi har ingen akuttplan hvor vi kan pålegge folk å la bilen stå. Derfor må vi gripe de mulighetene vi har og oppfordre folk til å vurdere alternative fremkomstmidler.

– Er du fornøyd med gjennomføringen?

– Jeg ville aller helst ha en ordning hvor folk kunne hoppe på bussen gratis, men det rakk vi ikke få på plass. Jeg har registrert at det har vært noen misforståelser, og det synes jeg er veldig synd. Det ble ikke et perfekt system, men hovedmålet mitt var å senke terskelen for å ta buss den dagen og understreke alvoret i saken, og det er jeg fornøyd med. Denne fredagen var det varslet røde verdier for luftkvaliteten, men så vidt jeg fikk med meg passerte vi ikke mer enn et moderat nivå.

Lokalt problem

Da iTromsø omtalte saken om busstilbudet kom leserne med ros for et positivt initiativ, men flere var misfornøyde med at gratis buss ikke gjaldt for distriktet.

– Dette var et veldig lokalt problem og det mest effektive vi kunne gjøre da var å få folk til å kutte bil på de aktuelle strekningene. Denne saken hadde litt andre hensyn enn å bedre kollektivtilbudet for dem som bor i distriktet, sier Ramberg.

Positivt initiativ

Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, synes kommunens tiltak er positivt.

– Det har vært noen misforståelser og spørsmål, men jeg synes det er bra at man prøver å vise litt handlekraft og gjøre tiltak for å redusere svevestøvet i Tromsø. Det er bedre med et slikt initiativ enn intet initiativ. Angående svevestøv må både fylket og kommunen ta et felles tak for hvordan man skal redusere problemet.

Nilssen anslår at det på en vanlig hverdag er omtrent 25.000-30.000 påstigninger på busser i Tromsø.

– Hvis 150 personer har fått refundert sin billett, er det forhåpentlig 150 lykkelige passasjerer som har fått en rabatt. Jeg er overrasket over at såpass mange har orket å få en slik refusjon, det kan nok virke tungvint på mange måter.

Byutviklingsbyråd Ragni Løkholm Ramberg (Ap) forsikrer om at folk fortsatt kan komme til rådhuset for refusjon for bussbillett fra denne fredagen.

– Man kan komme i løpet av denne uka, og vi skal nok ikke være så strenge om det kommer noen neste uke heller.

GODT INITIATIV: Driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, er glad for kommunens initiativ, men sier det ble enkelte misforståelser rundt bussbetaling. Foto: Gina Johansen Foto: GINA JOHANSEN
FORNØYD: Byutviklingsbyråd Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er fornøyd etter stuntet med gratis buss forrige fredag. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen / iTromsø