Flyinteressen startet som barn for Rune Furøy, som siden 7-årsalderen drømte om å bli pilot. Ti år senere var dette en realitet, da Furøy ble Norges yngste pilot som 17-åring. Ambisjonene hans stoppet derimot ikke der, for da han begynte på flyskolen i Gøteborg i 2013 tok det ikke lang tid før ideen om et eget flyselskap kom.

– Jeg hadde mange lange og kjedelige kvelder, noe som resulterte i at jeg at begynte å pønske ut ideen om eget selskap. Jeg skrev manualer og protokoller samt utformet konseptet under skoletiden, forteller Furøy til iTromsø.

Trenger penger

Den unge piloten har et siste hinder å erobre; kapital.

– Jeg trenger oppstartsmidler for å kunne ta opp lån til kjøp av fly. Jeg prøvde først å gå rett til banken, men de avviste meg tvert på grunn av manglende startkapital. Derfor har jeg nå begynt å engasjere investorer, noe som har vært en suksess hittil. Det har resultert i salg av aksjer til rundt en million på kort tid, forteller Furøy.

Han har fortsatt mye penger å samle inn, men den unge gründeren er klar på at han skal klare å realisere drømmen.

– Hvis jeg fortsetter slik jeg har gjort denne uken vil jeg ha fem millioner i solgte aksjer før sommeren. Det er det jeg har som målsetting, sier Furøy.

Mange skeptiske

Blant investorene har han fått veldig variabel respons. Noen er svært positive til prosjektet, mens andre nærmest ler av hans planer.

– Det er klart at det er noen som ikke har troa i det hele tatt, men det gir meg bare ekstra motivasjon til å faktisk klare det, forteller Furøy, som også får støtte hjemmefra.

– Mamma og pappa er vant til at jeg finner på mye rart, jeg startet blant annet opp et turistselskap da jeg var 12. Så de ble ikke veldig overrasket da jeg presenterte ideen min, sier Furøy og ler.

Privatflyturer

Han har dog stor tro på flyselskapet sitt, «TransWing», som skal sikte seg inn på flere nisjemarkeder. For øyeblikket er de fem ansatte i selskapet.

– Vi skal spesialisere oss innenfor flyfoto, overvåking, frakt og privatflyturer. Dette er fordi vi trenger flere bein å stå på, i tilfelle noe ikke slår an, forklarer han.

Han har allerede elleve intensjonsavtaler signert, i tillegg til et privatflykonsept for «hvermannsen» som han tror vil slå an.

– Vi tenker å kjøre «gutteturer» eller «jenteturer» til for eksempel London eller Paris. Da vil vi kunne kjøre en hel pakke der de blir hentet hjemme, kjørt til flydøra, for så å bli servert under turen. Dette vil vi kunne tilby til en rimelig pris, som skal konkurrere med andre kommersielle selskap, sier Furøy.

Flytypen vil han ikke avsløre, grunnet konkurransehensyn, men han beskriver det som et moderne og fleksibelt fly.

– Jeg har to flotte fly stående klare så fort jeg får kapital, konstaterer han optimistisk.