Flyseteavgiften, som er på 80 kroner pluss moms, totalt 88 kroner per flyreise, var en del av budsjettavtalen som samarbeidspartiene presenterte i november i forbindelse med statsbudsjettet 2016.

Gir forslaget totalslakt

Under mandagens byrådskonferanse ble det gjort klart at byrådet i Tromsø ikke bifaller Stortingets forslag om å innføre en flypassasjeravgift fra 1. april 2016, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten.

– Saken er at dette åpenbart ikke er en miljøavgift. Det er en avgift for å skaffe flere penger til staten. Penger som i neste omgang kommer til å bli brukt til skattelette for de aller rikeste. Det rammer spesielt Nord-Norge fordi vi ikke har noe alternativ til fly, sier byrådsleder Kristin Røymo (Ap) til iTromsø.

– Det er drøyt

Byrådet mener vedtaket om flyseteavgiften ikke kan kalles miljøpolitikk, og at innføringen av den vil lempe kostnadene over på nordnorsk næringsliv og dermed svekke det.

– Hvis man hadde hatt lyst på en virkelig miljøavgift, som man prøver å late som at dette er, så hadde man jo lagt en avgift som virkelig monner på flyruter der man har et faktisk alternativ, slik som Oslo, Vestlandet, Østlandet og Trondheim. Det gjør man ikke, man legger altså en flat avgift på denne måten som først og fremst rammer dem som ikke har et alternativ. Det er penger som vi som landsdel og mennesker som bor i Nord-Norge må betale. Jeg synes det er drøyt. Jeg gir det ingen kredibilitet, rett og slett, sier Røymo.

KOMMENTAR: Vi som vil ha alt gratis

– Gammeldags

– Jeg mener det er for billig å reise til Las Palmas og New York, men for dyrt å reise til Hammerfest, uttalte Ragni Løkholm Ramberg (Ap), byråd for byutvikling under mandagens byrådskonferanse.

Hun legger til at en eventuell flyseteavgift må ta hensyn til de ulike landsdelene og alternativene for transport som finnes i de aktuelle områdene. Hun omtaler forslaget om flyseteavgiften, slik det fremkommer i dag, som slapp politikk av regjeringen.

– Å legge fram et slikt forslag uten å ta hensyn til hele landet er gammeldags av regjeringen.

Forslaget til vedtak om å gjennomføre Stortingets vedtak om å innføre flypassasjeravgiften har høringsfrist 21. februar. Innstillingen fra byrådet tas opp til behandling i byrådet førstkommende torsdag og i kommunestyret 17. februar.