Våren 2013 gjennomførte Juristforbundet en undersøkelse blant uteksaminerte kandidater fra mastergradsstudiet i juss der de oppdaget et usunt karakterfokus. Med utgangspunkt i dette har studentutvalgene ved jussfakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø startet en kampanje for å sette fokus på negativt karakterpress blant jusstudenter. Leder for Juridisk studentutvalg i Tromsø, Henrik Rode forteller at det negative karakterpresset har vært et omfattende problem i flere år.

– Men ingen har tatt tak i det, verken fakulteter eller studentene selv ved studentorganisasjoner, sier Rode.

Hypotese

Rode forteller at det de har forsøkt å finne ut av, er hva årsaken til problemet er.

– Vi har arbeidet ut fra en hypotese vi har laget om at altfor mange studenter kjemper om de samme få arbeidsplassene, men at studentene i liten grad er kjent med hele bredden i arbeidsmarkedet. Enkelte høyprofilerte firmaer er mer synlige enn andre, og da er det disse studentene jobber seg mot, sier Rode.

Ved UiT har jusstudentene obligatorisk praksis, noe Rode tror er positivt for å få en bedre oversikt over arbeidsmarkedet.

– Det mange studenter ikke vet om er alle arbeidsplassene i offentlig forvaltning som de fleste ender opp i. Her i Tromsø får man et større innblikk da man er i praksis fjerde året, sier han.

Psykiske plager

Studentutvalgene ønsker å fokusere på at man har meget gode muligheter for jobb etter fullførte jusstudier, og at studentene må orientere seg og tenke på egne interesser og verdier fremfor å følge strømmen.

Rode drar fram Studentenes helse- og trivselsundersøkelse som ble gjennomført på blant annet UiT. Der kom det fram at en av fem studenter har symptomer på psykiske plager.

– Vi mener det er en sammenheng med karakterpresset. Psykiske plager er en trist konsekvens av dette, sier Rode.

Deler informasjon

Han legger til at de også har fått tilbakemeldinger fra studenter ved UiT som sier at de opplever at det er dårlig stemning som går utover psykisk helse.

– Vi har brukt forrige halvår på å forberede kampanjen, og da har vi hatt noen undersøkelser som har bekrefter undersøkelsen som ble gjennomført i 2013, sier han.

Etter at kampanjen er fullført vil studentutvalgene dele informasjon om den delen av arbeidslivet som ikke er kjent blant studentene.

– Det vil vi gjøre i samme stil som «Humans of New York», sier Rode som refererer til den amerikanske fotojournalisten som forteller folks historier gjennom bilder på sosiale medier.