Det kommer fram i deres årsmeldingen fra  2015.

Spesialhelsetjenesten i fylke, som omfatter enhetene UNN Tromsø, UNN Harstad og UNN Narvik, trekker fram at flere pasienter forteller om travle leger og sykepleiere.

Her kan du lese hele årsmeldingen til Pasient- og brukerombudet i Troms.

– Tidspress

– Vi hører om avdelinger som bærer preg av tidspress og at viktig informasjon gis i høyt tempo, uten at pasienten kommer til orde eller stille spørsmål. Pasienter som har særlig behov for oppfølging og omsorg blir overlatt til seg selv i lengre perioder. Dette er et urovekkende utviklingstrekk fra foregående år, hevder de i årsmeldingen.

De opplyser videre at dette er en tendens som er knyttet til ulike avdelinger ved UNN, men det som overrasker dem er at også fødeavdelingen skal bære preg av dette.

– Vi kan ikke huske sist vi mottok henvendelser om tidspress og travelhet på denne avdelingen. Vi har en viss bekymring over at bemanningen på noen avdelinger er, eller har vært, for lav, står det skrevet i oppsummeringen.

Kommunikasjon

De trekker også fram at de har opplevd utfordringer når det kommer til svar på henvendelser fra ombudet. De påpeker at de er helt avhengig av god kommunikasjon med UNN.

– Likevel har vi i flere år erfart at skriftlige henvendelser til UNN ikke besvares i rimelig tid. Svar må ofte etterlyses, og det hender at vi ikke får svar i det hele tatt.

– Sløsing av offentlige ressurser

De påpeker at det er vanskelig å bygge tillit hvis pasienten opplever at sykehuset ikke besvarer henvendelsene.

– I de potensielt alvorlige sakene kan vi ikke slippe taket. I noen saker er det aktuelt med en henvendelse til Helse Nord. I mulige klagesaker må saken sendes til Fylkesmannen. Vi vil særlig fremholde at dette kan bidra til unødvendige klagesaker. Vi registrerer for øvrig at Fylkesmannen har de samme utfordringene, og etter vår oppfatning er dette sløsing av offentlige ressurser når først fylkesmannen, og deretter Statens helsetilsyn, må etterlyse svar i en tilsynssak. Helt galt blir det når tilsynsmyndighetene må iverksette egen tilsynssak for å få svar fra UNN.

De mener det er behov for en gjennomgang av helseforetakets praksis og rutiner på området.

Møte

- Vi skal gå gjennom årsmeldingen og vi skal invitere Pasient- og brukerombudet i kvalitetsutvalgets møte på UNN, sier kommunikasjonsrådgiver ved UNN, Marit Einejord, til iTromsø.

Avdelingsleder ved kvinneklinikken, Ingard Nilsen, forklarer at bemanningen i fødeavdelingen er en landsdekkende diskusjon som er løftet opp til helse- og omsorgskomiteen på Stortinget.

– Fødselsomsorgen har de siste årene gjennomgått store endringer der vi har flere kompliserte fødsler ved store sykehus. Jordmors tilstedeværelse er noe man etterstreber innen fødselshjelpen. I en Kvinneklinikk kan det oppstå kompliserte situasjoner som krever akutthjelp og omdisponeringer av ressurser og prioriteringer og en tidsbegrenset endring av kontakt med en fødende som medisinsk sett kan vente, for eksempel en som ikke er i fødsel, sier Nilsen.

– Det er normalt med svingninger i fødeavdelingen, og vi prøver å bemanne riktig ut fra aktivitet. Vi har blant annet en telefonvakt som kan innkalle mer personell når det er behov for det på vakter hvor det blir veldig mye å gjøre for dem som er på jobb, sier han.