I dag kom nyheten om at Venture Factory kjøper 51 % av aksjene i viralnettstedet Buzzit, som ble startet av Nordlys i juni 2014.

Etter mye kritikk på grunn av stofftyveri, ble Buzzit skilt ut i eget selskap i desember 2014. Nå er altså aksjemajoriteten solgt til Venture Factory, som skal gjøre nettstedet helkommersielt, skriver Dagens Næringsliv.

– Buzzit startet som en redaksjonell blåkopi av Buzzfeed. Nå skal vi kopiere forretningsideen, sier seriegründer Even Aas-Eng (37) i Venture Factory.

Sluttpakke

Buzzit.no har i dag tre ansatte i Tromsø.

De fikk i dag beskjeden om oppkjøpet og tilbud om sluttpakke.

Siden skal ikke lenger være en nettavis og tas nå av redaktørplakaten.

– Det er et ikke helt uvesentlig poeng at vi ikke trenger å ta hensyn til redaktørplakaten. Det høres stygt ut når man sier det, men vi har som sagt ikke noe ønske om å drive avis, sier Aas-Eng til DN.

Svar i morgen

Amedia skal beholde 49 % av aksjene og sjef for Buzzit, Dan Granath, ønsket å be om tid før en uttalelse.

– Jeg har den del å gjøre akkurat nå. Send meg en mail, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg å svare i morgen, sier Dan Granath til iTromsø.