I dag kom nyheten om at Venture Factory kjøper 51 % av aksjene i viralnettstedet Buzzit, som ble startet av Nordlys i juni 2014.
Etter mye kritikk på grunn av stofftyveri, ble Buzzit skilt ut i eget selskap i desember 2014. Nå er altså aksjemajoriteten solgt til Venture Factory, som skal gjøre nettstedet helkommersielt, skriver Dagens Næringsliv.
– Buzzit startet som en redaksjonell blåkopi av Buzzfeed. Nå skal vi kopiere forretningsideen, sier seriegründer Even Aas-Eng (37) i Venture Factory.
Sluttpakke
Buzzit.no har i dag tre ansatte i Tromsø.
De fikk i dag beskjeden om oppkjøpet og tilbud om sluttpakke.
La seg flat for kritikken
Siden skal ikke lenger være en nettavis og tas nå av redaktørplakaten.
– Det er et ikke helt uvesentlig poeng at vi ikke trenger å ta hensyn til redaktørplakaten. Det høres stygt ut når man sier det, men vi har som sagt ikke noe ønske om å drive avis, sier Aas-Eng til DN.
Svar i morgen
Amedia skal beholde 49 % av aksjene og sjef for Buzzit, Dan Granath, ønsket å be om tid før en uttalelse.
– Jeg har den del å gjøre akkurat nå. Send meg en mail, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg å svare i morgen, sier Dan Granath til iTromsø.