Snart vedtas en såkalt «gåstrategi» som skal øke andelen gangtrafikanter til 30 prosent om 15 år i Tromsø.

– Tromsøværingene er flinke til å gå. Det er bare Trondheim og Oslo som har høyere andel gangtrafikanter enn oss, men vi må bli flinkere om vi skal nå vår målsetting om at minst halvparten av persontransporten skal være miljøvennlig i 2030, sier Tone Hammer, som er prosjektleder i kommunen for den overordnede planen «Transportnett Tromsø»

Bra «gå-by»

Tromsø egner seg godt for mer gange. Byen er relativt kompakt, og det er korte avstander internt i og mellom bydelene.

– Når vi dessuten vet at over 40 prosent av bilkjøringen går over kortere strekninger enn tre kilometer, sier det seg selv at potensialet er stort, sier hun.

Byutviklingskomiteen vedtok enstemmig å godkjenne gåstrategien. Den skal nå bli en del av «Transportnett Tromsø» – som er et felles prosjekt mellom kommunen, fylket og Statens vegvesen.

«Transportnett Tromsø» inneholder i alt åtte delområder. Blant disse kan nevnes sykkelstrategi, kollektivtransportplan, ny Tverrforbindelse og ny Kvaløyaforbindelse.

Storbymidler lokker

– Gåstrategien vil være veldig viktig slik at vi kan vise at vi satser på gangtrafikanter. Den overordnede planen skal nemlig brukes som grunnlag for videre forhandlinger med staten om såkalte miljøbyavtaler, sier Hammer.

Disse forhandlingene håper hun vil være i gang i løpet av to år.

– Staten ønsker først å forhandle med de fire største byene, og deretter med de mellomstore som Tromsø. Jeg håper vi vil være i gang i 2018, sier hun.

Hammer sier videre at gåstrategien skal oppnås via flere tiltak.

– Vi satser på å få tre grupper til å bli flinkere til å gå. Våre fremste målgrupper vil være de som skal til og fra jobb, skolebarn og ungdom, samt de som i dag reiser kollektivt. Å ta buss betyr at man ofte må gå til og fra holdeplassene, sier hun.

Tilrettelegging

Det skal ifølge henne være attraktivt å gå, men da må det tilrettelegges for det.

– Vi ønsker å lage bedre og mer sammenhengende gangveier. Vi ser for oss å lage et «hovedveinett» for gange i Tromsø – både langs dagens veier og i marka, sier hun.

Hovedveinettet skal prioriteres med tanke på utbygging og vedlikehold, og den skal inn i den såkalte kommuneplanens arealdel – det vil si kommunens øverste plandokument.

– Vi ønsker også å utarbeide en vedlikeholdsplan for veiene og etablere en minstestandard for dem, sier prosjektlederen.

I forarbeidet til strategien har man kartlagt dagens gangveier og har også sett på snarveier som har oppstått.

Kartlagt snarveier

– Vi har funnet i alt 1.300 snarveier, og vi skal nå gå videre med kartlegging, omregulering og kanskje kjøp av arealer dersom disse snarveiene går over privat grunn, sier Hammer.

Gåstrategien ble vedtatt i byutviklingskomiteens møte tirsdag, og skal opp til endelig politisk behandling i kommunestyret senere denne måneden.

FORNØYD: Prosjektleder Tone Hammer.
SYKKELTRAFIKK: Samtidig som kommunen vedtok en gåstrategi ble det vedtatt en sykkelstrategi. Foto: Sjur Melsås Foto: Sjur Melsås
TILRETTELEGGING: Gåstrategien legger opp til bedre vedlikehold av gangveier og fortau.