Totalt er det 20 skoler i Tromsø kommune som skal delta i forskningsprosjektet. Ti av dem vil få ekstra lærere som skal settes inn i matematikkundervisningen på første til fjerde trinn.

Ekstrainnsatsen er en del om et landsomfattende forskningsprosjekt som skal se på hvorvidt flere lærere i klasserommene har effekt på undervisningsresultatene.

- Spennende

Det er en forskningsinstitusjon med det noe krøkkete navnet «Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning» – eller Nifu – som skal gjennomføre forskningen i Tromsø.

- Det er veldig spennende og viktig, både for forskningen og for Tromsø-skolene, at vi får være med på et så viktig prosjekt, sier byråd for utdanning, Brage Larsen Sollund.

Tromsø kommune vil få tildelt 30 millioner kroner over fire år. Ti skoler vil få ekstra lærerressurser, og ti skoler vil bli valt ut som referanseskoler. Sistnevnte får da ikke ekstra lærere.

- Vi vet ennå ikke hvilke skoler som blir valgt ut til hvilke grupper, sier Sollund.

Rektor ved Kaldfjord skole, Elisabeth Gulbrandsen, er svært positiv til forskningsprosjektet.

- Det er veldig positivt. Det gjør at man får fokus på å legge et godt grunnlag for matematikkundervisningen og at man får økt forståelse for faget, sier hun.

500 Mill. kr

Det er bevilget i alt 500 millioner kroner fra regjeringen til forskning på hvordan økt antall lærere i skolen påvirker elevenes resultat innenfor lesing og matematikk. Forskningsperioden strekker seg over fire år. I alt 300 skoler skal omfattes av prosjektet på landsbasis.

NIFU har fått oppgaven med å forske på matematikk-resultatene, mens Universitetet i Stavanger skal forske på lesing.

Kort fortalt går prosjektet ut på at enkelte skoler får tilført ekstra lærerressurser, mens andre skoler IKKE får det.

Så sammenlignes resultatene av lese- og matteundervisningen.

- Det er helt naturlig at Tromsø kommune deltar i dette forskningsprosjektet, ettersom vi er en realfagskommune med egen realfagsstrategi, sier kommunaldirektør Kari Henriksen.

Første gang i Norge

En slik såkalt komparativ studie er ikke gjennomført tidligere i så stor skala i Norge – og prosjektet blir beskrevet som unikt.

Målet med forskningen er å komme fram til nye og mer effektive måter å fordele lærerressurser. Utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen sier dette i en pressemelding om forskningsprosjektet.

– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet. Derfor er en viktig del av denne satsingen å skaffe mer kunnskap om hvordan flere lærere på 1. til 4. trinn kan benyttes på best mulig måte. Det blir spennende å se hva forskningen kommer fram til.