Tirsdag skal fylkesrådet ta stilling til om de skal anke kjennelsen tingretten avsa 18. januar. Den slo fast at reguleringsplanen for veiprosjektet Langsundforbindelsen er ugyldig og at skjønnet ikke fremmes. Årsaken er at det ikke var utarbeidet konsekvensutredning før planen ble vedtatt.

Anbudsstopp

Til tross for at saken er unntatt offentlig, har fylkesråden allerede konkludert. Han gjør det samme som statssekretær Per Willy Amundsen (Frp) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Statens vegvesen anbefaler.

– Vi anker, sier Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel.

Det betyr at anbudsprosessen blir stoppet på ubestemt tid og at hele Langsundforbindelsen blir enda mer forsinket.

– Avgjørelse i ankesaken vil ikke foreligge før til høsten dersom det ikke oppnås enighet mellom partene i mellomtiden om erstatningsbeite. I praksis betyr det at man ikke kan gå videre med anbudsprosessen.

Erstatningsbeite

Parallelt med ankesaken skal de prøve å komme til enighet med reindriften.

Torsdagens møte på Fylkeshuset mellom Statens vegvesen, Troms fylkeskommune, Karlsøy kommune og reindriften førte ikke til enighet om skjønnet for Langsundforbindelsen. Karlsøy og reindriften fortsetter imidlertid dialogen.

– Det ble enighet om at Karlsøy kommune og reindriften går videre med arbeidet for å se på mulighetene for erstatningsbeite for reindriften, sier Prestbakmo.

Vedtatt i 2010

Langsundforbindelsen er et fylkesveiprosjekt som omfatter undersjøisk tunnel fra Ringvassøya til Reinøy i Karlsøy kommune. Ny vei og nytt fergeleie på Reinøy inngår også i planene.

Reguleringsplanen for veien ble vedtatt av Karlsøy kommune i 2010. Etter klage og senere begjæring om omgjøring, ble planen endelig stadfestet av kommunalminister Jan Tore Sanner (H) i juni i fjor.