– Bedre brøyting for bilister enn syklister

Tromsø tar mål av seg til å få ned bilbruken og flere til å sykle. Da må brøytingen bli like god for syklister som for bilister, mener helårssyklist Claude Rouget.

MISFORNØYD: Claude Rouget mener vintersykling er en stor utfordring fordi sykkelveiene brøytes mye dårligere enn bilveiene.Foto: Ronald Johansen

nyheter

Sandnessundbrua: Det ligger noen centimeter nysnø på gang- og sykkelveien langs flyplassen i det Rouget kommer syklende.

Han er på vei til Kvaløya videregående skole hvor han jobber som lærer. Han må bare først forsere Sandnessundbrua, etter at han har snakket med iTromsøs utsendte reportere.

Irritasjonsmoment

– Det er ikke så verst ut på sykkelveien, men har du lyst til å prøve sykkelen? Selv med bare noen centimeter snø blir man veldig ustø, og det kan være langt verre enn dette, sier Claude Rouget.

LES OGSÅ: Halvparten fikk advarsel i sykkelkontroll

I det samme passerer brøytebilen i full fart, med plogskjæret vendt mot gang- og sykkelveien. Snø og isklumper slenges over brøytekanten, og havner der han sykler. Han regner med å bruke fem til ti minutter lengre tid i dag som følge av snøen.

VINTERTRØBBEL: Sandesundbrua byr på store problemer vinterstid for syklisten Claude Rouget som er avhengig av den for å komme seg på jobb på Kvaløya videregående skole.Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Det irriterer ham at brøytingen på bilveiene holder en helt annen standard enn på sykkelveiene.

– Det er mer et irritasjonsmoment, enn at det tar mer tid. Jeg bor i Nord-Norge, noe jeg har valgt selv. Men man ser forskjellen på brøytingen på bilveien i forhold til gang- og sykkelveien, som brøytes sist. Du så selv hva brøytebilen gjorde.

Må trille sykkelen

Claude Rouget sykler nesten daglig fra hjemmet på Håpet til jobben på Kvaløya videregående skole. Han mener kvaliteten på brøytingen er svært variabel. Nå har han sendt brev til Statens vegvesen og Sykkelbyen Tromsø hvor han spesielt klager sin nød over dårlig brøyting på gang- og sykkelveien på Sandnessundbrua.

Han mener problemet har vært vedvarende hele vinteren, spesielt på de to bruhodene samles det mye snø som ikke fjernes. Sykkelveien på Kvaløysletta har han ikke så mye å utsette på.

– Den dårlige brøytingen på brua har ført til at man som syklist noen ganger må gå av sykkelen oppover og ofte bremse kraftig nedover, av sikkerhetsgrunner. Is og fast snø går greit, jeg bruker selvfølgelig piggdekk, men slaps og våt snø er det verre med, skriver Claude Rouget i klagebrevet.

Les også: Vil bruke millioner på sykkelvei langs farlige strekninger

Sparer penger

Dårlig brøyting i kombinasjon med tining og frost mener han er ekstra utfordrende for syklister, og etterlyser bedre brøyting.

– Kan det ikke pålegges brøyting av sykkelveien i begge retninger? Det virker ofte som om at brøytebilen har kjørt én gang. Snø og slaps som blir liggende igjen blir ikke tatt før neste brøyterunde, skriver han i brevet.

Brøyteskjær med tenner på sykkelveien på brua gjør heller ikke sykkelhverdagen enklere for Rouget. Han mener rillene i snøen som brøytingen etterlater gjør det vanskelig med smale sykkeldekk.

Dårlig brøyting til tross, Rouget setter seg på sykkelen igjen og tråkker av gårde oppover Sandnessundbrua, på vei til jobb.

– Det går litt tungt, den eneste fordelen er at det blir null utgifter til Sats, siden jeg får nok mosjon av dette.