På byrutene ble i fjor 15.796 personer kontrollert for gyldig billett på bussen. Av disse ble det registrert 580 avvik.

– Avvik er ikke det samme som at man har sneket på bussen. Det kan for eksempel være noen som har månedskort, men som har glemt å validere det, sier Kurt Bones, direktør i Troms Fylkestrafikk.

199 personer hadde imidlertid ikke betalt noen billett, og fikk dermed et gebyr på minimum 750 kroner.

– Tallet 199 gjelder for hele Troms, men det dreier seg i all hovedsak om kontroller gjennomført i Tromsø, sier Bones.

– Altfor lavt

Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, er klar på at sjåførene har en helt annen oppfatning av hvor mange som sniker på bussen.

– Hvis jeg sier til sjåførene at dette er det reelle tallet, vil alle riste på hodet og si at det er mange flere enn det som sniker på bussen, sier han.

– Når det er såpass få som er kontrollert kontra hvor mange som reiser med bussen, er det åpenbart at det tallet er for lavt, mener han.

Driftssjefen understreker at sjåførene utfører den beste kontrollen i hverdagen, men at det blir stadig vanskeligere som følge av flere ulike typer billetter.

– I tillegg kan folk gå på bussen gjennom bakdøren, og da er det vanskeligere å følge med. Det er også billetter som ikke må valideres, som for eksempel mobiletten. Takstsystemet i Tromsø er for komplisert. Jeg mener at man ikke bør kunne gå på bussen uten å validere billetten, sier Nilssen.

– Mer effektiv

Kurt Bones understreker at kontrollene ofte gjennomføres på steder hvor de har fått tips fra sjåførene om at folk gjerne sniker.

– Vi har blitt mer effektiv på kontrollene. Det gjennomføres både sivile og uniformerte kontroller, sier han.

Det gjennomføres billettkontroller på bussen hver måned, og i snitt kontrolleres mer enn 1.000 passasjerer månedlig.

– At det kommer påstander om at et høyere antall passasjerer sniker, kan vi ikke dokumentere gjennom kontrollene våre, sier Bones.

Han understreker at kontrollørene har en langt større oversikt enn hva som kommer fram av rapportene.

– Kontrollørene reiser med bussen i sivil bekledning og følger med på nye passasjerer som kommer om bord i bussen på hvert stopp. Deretter kontrollerer de passasjerene det er grunnlag for å kontrollere og bryr seg ikke om de passasjerene de har sett at har betalt for seg, sier han.

– HELT FEIL: Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina, er klar på at 199 snikpassasjerer i 2015 er et altfor lavt tall. Foto: Tom Benjaminsen